Belföld

2009.12.17. 08:50

Karácsonykor ötödével több bort iszunk

A szokásos mennyiség ötödével több bort isznak a magyarok karácsonykor egy friss elemzés szerint, amelyet a Varga Pincészet juttatott el az MTI-hez.

MTI

Az ünnepek előtt fellendül a magyar bor- és pezsgőpiac, decemberben mintegy 20 százalékkal több bort adnak el a boltok, mint egy átlagos hónapban. Ugyanakkor a pezsgő készlet több mint felét is az év utolsó hónapjában értékesítik a kereskedők.
   
A válság miatt inkább otthon "isznak" az emberek. Az idén a forgalmi adatok azt mutatják, hogy a vendéglátóegységekben 20 százalékkal kevesebb bort fogyasztottak a vendégek, mint tavaly ilyenkor - tájékoztatott Varga Bálint, az évi tízmillió palack bort és pezsgőt forgalmazó Varga Pincészet vezetője. 
   
Varga Bálint szerint nemcsak a magyaroknál figyelhető meg a fogyasztás átrendeződése, hanem a Nemzetközi Szőlészeti és Borászati Hivatal adatai szerint is átalakulóban van a globális borpiac.
   
A világon 71 olyan országot tartanak nyílván, ahol foglalkoznak szőlészettel, ezek közül csak 26 országban folyik számottevő bortermelés. Ezekben az országokban összesen 260-280 millió hektoliter bort állítottak elő az idén, ennek 55 százalékát Európában fogyasztották el.
   
A borfogyasztást tekintve a franciák évi mintegy 54 literrel állnak a dobogó legfelső fokán. Az olaszok állnak a második helyen, mintegy 49 literrel. Ez a két ország adja a világ borfogyasztásának negyedét. A világon az egy személyre eső elfogyasztott bor mennyisége 3,4-3,6 liter. 
   
A magyarok 30-35 liter bort isznak meg évente. A felmérések szerint a 18 év felettiek 20 százaléka minden héten fogyaszt bort. A lakosság mintegy 40 százaléka iszik vendégségben bort és pezsgőt. Továbbá 35 százalék az, aki otthon is fel-felbont egy-egy üveg bort, 7-8 százalék körül mozog azok száma, akik kocsmákban és talponállókban is fogyasztanak borokat. Ugyanakkor mindössze 10 százalék körül mozog azok száma, akik éttermekben és vendéglőkben is rendelnek bort.
   
A Varga Pincészet elemzése szerint a gazdasági válság hatására élénkült a kereslet az olcsóbb palackos borok iránt, míg a középkategóriás, palackonként 400-900 forintos borok kereslete stagnál. A prémiumkategóriás - 1.000 forint feletti  - borok piaca is stabil maradt.
   
A palackos borfogyasztás 10-15 évvel ezelőtt jobban kötődött az ünnepekhez, mint napjainkban, akkoriban akár kétszeresen is meghaladta a decemberi eladás egy átlagos hónap forgalmát. Mára azonban, a bor egészségvédő hatása és a kifinomultabb étkezési kultúra miatt a borfogyasztás egyre inkább a mindennapi élet részévé vált - állítják a szakértők.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!