Belföld

2011.01.24. 07:17

KRESZ-tanfolyam a neten - Tanár nélkül is megy?

Megyei körkép - Jelentősen átalakulhat a jogosítvány megszerzéséhez szükséges elméleti képzés júliustól, mert lehetővé válik, hogy a diákok az internetes távoktatást válasszák. A gépjárművezető-képző cégek vezetőinek, szakembereknek a véleménye szerint ennek számos hátránya lesz, mert az elméleti oktatás során olyan dolgokról is szó esik, amit számítógép előtt nem lehet elsajátítani.

Munkatársainktól

Ugyanakkor viszont azt sem szabad elfelejteni, hogy az iskolák jelentős bevételkieséssel számolhatnak, ha sokan választják az új formát. A zárt rendszerű elektronikus távoktatás választását biztosító törvényt a parlament az év végén fogadta el, január elsején lépett életbe, de csak júliustól hatályos, ugyanis a konkrét feltételeket szabályozó rendelet még nem készült el hozzá. Az Országgyűlés már 2007 decemberében foglalkozott a témával, akkor  elutasították ezt a lehetőséget.

 

Mivel a szabályozás még kidolgozatlan, így a szakemberek sem igazán tudják, hogy mi változik július elsejétől a gépjárművezető-képzés elméleti oktatásában, aggályaikat általánosságban fogalmazták meg lapunknak. Lehet olyan elképzelésről hallani, aki a távoktatást választja az elméleti képzéshez, annak vennie kell egy programot és ezzel tudja elsajátítani a tananyagot. A tanulónak július elseje után is be kell jelentkezni a vizsgára, ha az sikeres, akkor mehet gyakorlati képzésre, vagyis a rendszer más eleme nem változik.

A gépjárművezető-képzésre különösen igaz, hogy nagyon számít az ember és ember közti kapcsolat, hiszen az előképzettségen akár életek is múlhatnak.  Ezt hangsúlyozta az egyik veszprémi gépjárművezető-iskola vezetője, Tóth Zoltán, valamint az intézmény ügyvezetője, Linczmayer József. Megfogalmazásuk szerint az elméleti oktatás tulajdonképpen egy csoportterápiás foglalkozás. Az oktatók súlyozottan, bizonyos kritikus KRESZ-szabályokat emelnek ki és elemeznek az órákon.

Hozzátette: az elméleti oktatás során koncentráltan foglalkoznak a veszélyhelyzetekkel, annak a témakörnek a tanítására fordítják az időt, ami a közúton problémát jelenthet. - Nagyon fontos, már az elméleti oktatás során tisztában legyenek a tanulók azzal, hogy a közlekedés részesei lesznek, ez pedig felelősséggel jár. Az elméletet meg lehet tanulni, de azok alkalmazását hozzáértő segítsége nélkül nem lehet elsajátítani - mondta az ügyvezető. Ugyanakkor a két szakember nem tartja elvetendő dolognak a távoktatást, véleményük szerint ötvözni kellene a hagyományos rendszerrel. 


Réfi Lászlónak, az egyik tapolcai autósiskola vezetőjének meggyőződése, hogy a KRESZ-t nem lehet interneten, egyedül az elvárt szinten megtanulni.  Nélkülözhetetlen a személyes kontaktus, hiszen számtalan kérdés merülhet fel, illetve a hangsúlyok is csak ezáltal érzékeltethetők a tanulók számára. Ráadásul a mai fiatalok másként közelítik meg a dolgokat, mint a tíz, tizenöt évvel ezelőttiek. Szájbarágósabban kell oktatni őket. Egyébként a régebbi kötelező három hónapos időszak egy hónapra való csökkentése sem szolgálta már igazán a közlekedés érdekeit, de a világháló oktatásba való bekapcsolására ez még inkább igaz.

- Minimum 28 óra az előírt mennyiség, amelyből tizehatot fordítunk a KRESZ tanítására, nyolcat a vezetés elméletére és négyet a műszaki ismeretekre. De ez tényleg csak a minimum. Kérdés, hogy távoktatásban mennyire lesz motivált a tanuló, de én nem hiszem, hogy a nagy átlag az elvárt mértékben képes lesz elsajátítani a közlekedés szabályait - mondta Réfi László. Hozzátette, bár az oktatóknak anyagi hátránnyal is jár a változás, aggályaik csupán szakmai jellegűek.
 
Gőgös Krisztián, az egyik pápai autósiskola oktatója szintén vegyes érzésekkel beszél a KRESZ-oktatásban bevezetett változtatásokról.
- Részben jó az internetes tanulás lehetősége, hiszen van, akinek köztudottan nyűg megjelenni a KRESZ-órákon. Lesz, akinek jól jön, hogy hamarosan otthonról, a számítógép elől is fel lehet készülni a vezetés elméleti részére, mert kétségkívül időtakarékos megoldás.Ugyanakkor önmagában szerintem kevés az otthoni felkészülés, fontos, hogy a jogosítvány megszerzésére vállalkozók szakembertől is tanuljanak, aki adott esetben alaposan, közérthetően el tud magyarázni egy vitatott helyzetet.



Előfordulhat majd, hogy valaki úgy gondolja, kellően felkészült a feladatra, és a KRESZ-vizsgán hoppon marad. Továbbá a vizsgarendszer, a vizsgakérdések gyakorlatilag bemagolhatók, és ezáltal lehet, hogy az illető átmegy a vizsgán, de alkalmazni már nem képes a megszerzett tudást. Köztünk, oktatók között is téma az új helyzet, és akikkel eddig beszéltem, nem igazán lelkesednek a változtatásokért. Az biztos, hogy több pénz jön be így, de ez az összeg nem az oktatók zsebében köt ki - foglalta össze véleményét Krisztián.



 

Hárommilliónál több a jármű Magyarországon

- 3,1 millió gépjármű van forgalomban.

 -16,5 évesen lehet elméleti tanfolyamra beíratkozni, 17 évesen lehet rutinvizsgára menni.

- A "B" kategóriás jogosítványhoz 28 óra közlekedési alapismeretek és legkevesebb 29 óra járművezetési gyakorlat szükséges.
 
- Szigorodott a jogosítványhoz szükséges orvosi vizsgálat is.




 

Szerintem

Ha most ironizálnék, akkor azt is írhatnám, hogy nemcsak az elméleti, de akár a járművezetés gyakorlati része is elvégezhető lenne otthon, monitor vagy tévé előtt.  A  múltkor láttam egy autós programot, ami  olyan élethűen modellezte le a gépkocsik fizikai tulajdonságait, hogy arról még a járműgyártók is csak a legnagyobb elismeréssel beszéltek. Vagyis 15-20 ezerből megvan a program, illetve a gyakorlat, utána mehet élesben. Persze azért nem ülnék be olyan  mazsola mellé, aki játékban akár 240-nel is beveszi a kanyart, mert a vezetés azért mégiscsak  veszélyes üzem.


Halmos György

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!