2017.01.26. 18:13
Régi-új helikopterek a Rendőrségnél
Budapest - Ünnepélyes keretek között adták át a rendőrség régi-új helikopterflottáját a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér I. terminálján, mely februártól a kiöregedett lengyel Mi-2-es helikoptereket váltja.
Használt, kéthajtóműves MD902-es típusú helikoptereket szerzett be a rendőrség, összesen öt darabot, melyek a szükséges éves kötelező javítási és karbantartási munkálatokat követően teljes létszámban múlt év decemberétől állnak rendelkezésre, és februártól a már meglévő MD500-as típus négy példányával – összesen kilenc amerikai gyártmányú helikopterrel – szolgálja a hazai légteret.
A gépek nagyjából 13-15 évesek, ez idáig pedig a németországi baden-württenbergi rendőrség használatában álltak, innen selejtezték le őket, miután ők újabb típusra váltottak, derült ki korábbi sajtóértesülésekből, a gépek pedig nagyjából 4400–7500 repült órával rendelkeznek.
A gépek gyártó által meghatározott üzemideje gyakorlatilag korlátlan, az előírások szerint 20 ezer repült órában vagy 40 naptári évben határozták meg azt az időintervallumot, hogy mikor kell a típushoz tartozó helikoptereket nagyjavítási szinten ellenőrizni. Ezt követően a kirepülhető idő újból számlálódik, természetesen az előírt 25, 100 órás, továbbá éves szintű kötelező karbantartások elvégzésével, így hosszú ideig repülhetnek hazai színekben.
A beszerzés 13,6 millió euróért valósult meg egy cseh cég közreműködésével, akik elvégezték a szükséges javításokat, hogy a géppark azonnal használatba vehető legyen.
Az ünnepélyes ceremónián részt vettek a rendőrségi és társszervek vezetői, ahol Papp Károly országos rendőrfőkapitány felelevenítette a légi rendészek múltját, kiemelve hogy az 1970-es években érkeztek hozzájuk az első lengyel gyártású Mi-2-es helikopterek, melyek azóta is repültek, februártól viszont a most beszerzett gépek veszik át feladatukat.
A helikopterek felszereltségét illetően megtudtuk, kétkormányos vezérléssel, műszeres repülésre alkalmas navigációs rendszerrel, térképes navigációval, robotpilótával, számítógép által vezérelt, egyenként 720 LE-s Pratt & Whitney gázturbinás hajtóművekkel, légijármű összeütközést elkerülő rendszerrel (TCAS), éjjellátó (NVG) kompatibilis műszer és kabinvilágítással, digitális képtovábbító rendszerrel valamint légkondícionáló-fűtő rendszerrel vannak felszerelve. Ezen kívül rendelkeznek egy speciális kutató felszereléssel, mely FLIR hőkamera toronyból és SX-16-os nagy teljesítményű keresőfényszóróból áll.
A típus két fő személyzettel repülhető, rajtuk kívül opcionálisan hat fő szállítható, normál utazósebessége 200-230 km/óra, maximális repülési ideje pedig körülbelül 2,5 óra.
Papp Károly beszédében kiemelte: a helikopterek feladata a polgári repülésben résztvevők, a repülőterek, a légi járművek ellenőrzése, eltűnt emberek felkutatása, a közbiztonság fenntartása, a vízi és közúti forgalom ellenőrzése, kiemelt állami vezetők szállítása és a határvédelem lesz.