Nem lesz zajvédő fal?

Bánd - A bándiak és a márkóiak nyugalmáért emelt szót hétfőn az Országgyűlésben dr. Horváth Zsolt, amikor az után érdeklődött az illetékes államtitkárnál, hogy miért maradt ki a jelentős beruházásból a zajvédő falak építése az elkerülő út mellett.

Mátételki András

Az emberek nem számítanak, avagy miért nem örülhetnek a márkóiak és a bándiak egy állami beruházásnak? ű ez volt a címe az országgyűlési képviselő felszólalásának, amelyről tegnap Bánd határában tájékoztatta a sajtót. A parlamentben azt vette fel, hogy a régészeti feltárások elhúzódása, a kivitelezés során keletkezett problémák miatt a közel ötmilliárdos beruházásnak mennyi lesz a végösszege. Ki fizeti majd ki a pótmunkákat? Ki viseli a többletköltségeket? Igaz-e, hogy számos vitás, elsősorban pénzügyi kérdés van a lebonyolító zrt. és a kivitelező konzorcium között? Hozzátette: a helyszínen járva megdöbbenve tapasztalta, hogy egyetlen környezetvédelmi beruházás sem valósult meg, pedig a környezetvédelmi felügyelőség az építkezés előtt határozatában így foglalt állást: "a zajvédő létesítményeket az útépítéssel egy időben meg kell valósítani." Pár hónappal később készült szakhatósági állásfoglalás már a zajterhelési érték utólagos műszeres mérését tette kötelezővé.

Horváth Zsolt felszólását kérdésekkel zárta: Egy most már több mint ötmilliárd forint értékű beruházásnál miért nem fontos a helyben lakók nyugalma, zajtól való védelme?

Dr. Oláh Lajos közlekedési, hírközlési és energiaügyi minisztériumi államtitkár válaszában leszögezte: június 2-án elkezdődik az elkerülő út műszaki átadása, s majd a végleges forgalomba helyezés után jelentősen csökkennek a környezetvédelmi problémák. Kijelentette, az eredeti 4,6 milliárdos beruházás a pótmunkák miatt nőtt 4,9 milliárdra. A kivitelezés során merült fel az altalaj cseréje, az előre nem látott rétegvíz-szivárgás kivédése, az illegális hulladéklerakók felszámolása, illetve az indokolt lakossági igények miatt áttervezték a márkói csomópontot. Az államtitkár aláhúzta: az építési hibák miatt a plusz költséget a kivitelező állja, ám a kiegészítő régészeti munkák elhúzódása miatti kiadások költségéről nem tudott megegyezni a kivitelező és a beruházó, ezért az ügy várhatóan bíróság elé kerül. A zajvédő fallal kapcsolatban azt monda az államtitkár: az utat csak akkor helyezik véglegesen forgalomba, ha a zajmérések az egészségügyi határérték alatt maradnak.

Horváth Zsolt a média munkatársai előtt megjegyezte: a zajmérésnél ott lesz ő is a két település vezetőjével, valamint a helyi képviselőkkel.

Lapunknak nemrég arról nyilatkozott a kivitelező konzorcium ügyvezető igazgatója, hogy gőzerővel dolgoznak: az utolsó simításokat végzik az völgyhídon, az úttesteken, rövidesen az utolsó aszfaltszőnyeget is leterítik. A munkások még éjszakai műszakban is dolgoznak, csak hogy június végén megindulhasson a forgalom a márkói elkerülő szakaszon.
 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!