Cohen: a csodát megtalálva

- Waiting for the miracle to come - várni hogy eljöjjön a csoda - énekli Leonard Cohen a Natural Born Killers (Született gyilkosok) című film betétdalában Oliver Stone kultikus filmjében, és igen, akik ismerik Cohen életművét, a '70-es évek vége óta várják a mestert, várják a csodát, ami most, majd 75 évesen, a nyugati sajtó által némi malíciával nyugdíjkiegészítő turnéként aposztrofált, majd 200 koncertből álló világ körüli turnéja kapcsán végre, Budapestre is megérkezett. Telt ház, hát persze, hogy az.

nincs nev

Még oda se értünk, de Cseh Tamás jutott az eszembe. Tudtam róla, hogy sokat jelentett neki Cohen, és persze nyilvánvaló az áthallás a nyugati popkultúra (Dylan melletti) kétségbevonhatatlanul legnagyobb hatású dalnoka, és a mi hamisítatlanul magyar és Kelet-Európai dalnokunk között, de akkor is.

Cohen és zenekara tíz perc késéssel kezdett, egyszerű színpadkép, de gyönyörű fényekben, ott az egész zenekar, nagy részük régóta Cohen oldalán. A zenekar elmondhatatlanul jól szól. Lemez minőség. Először is halk, mértéktartó, pontosan olyan, mint Cohen maga: részletgazdag, arányaiban tökéletes, Cohen mély regiszterű aranyló búgása tökéletesen szól, a három vokalista parádésan ellenpontozza. A Bocelli koncert, Diana Krall mellett ez a legjobban szóló koncert, amit itt valaha is láttam, hallottam.

Nincs jobb szó, ez a költőből színpadra keveredett fazon észbontóan kifinomult. Finom öltöny, mint egy költő, úgy beszél, úgy áll a színpadon is. Hogy miért lépett ki a kanadai elismert irodalmár köpenyéből, arra azt mondja, hogy a legsikeresebb regénye is háromezer példány körül kelt el, és nyomasztotta, milyen kevés emberhez jut el. Hát, most ez nem nyomaszthatja.

Jönnek a slágerei, egyik a másik után, Cohen kedves a közönséggel, láthatóan jól érzi magát. Zenészei tobzódnak a szinte kiugróan dekoratív zenei világban. A Cohen mellett '79 óta ott álló zseniális hangszerelő-zenei igazgató Roscoe Beck (basszusgitár), vagy a Hammond orgonán és tango-hamonikán is játszó billentyűs Neil Larsen, a gitáros Bob Metzger, a megbabonázó Sharon Robinson énekes-vokalista; mind régi harcostársak. A barcelonai fél-roma Javier Mas, aki egy halom egzotikus pengetős hangszeren játszik, a legkommerszebb a 12 húros spanyol gitár a kezében, hozza a latin ecsetvonást, gyönyörű dallamokat, virtuozitást, a mexikói Rafael Gayol a dobok és a kongák mögött a ritmust, vagy az est egyik szóló csúcspontja, a szaxofonon és megmondhatatlan nevű fúvós varázs-szerszámokon játszó Dino Saldo, és végül, de nem utolsó sorban a megkapó hangú Webb nővérek; Charley és Hattie, a vokál ékkövei.

Cohen kalapban, csak akkor veszi le, amikor fejet hajt a zenészei előtt; és ezt gyakran teszi. A 75 éves művész alig pihen, egy Robinson szóló; a lélegzet eláll, nem véletlen a Grammy jelölés, ilyen kifinomult, hiperérzékeny énekest rég hallottam, nem énekel nagyot, mégis hatalmasat, hátak borsóznak, karok összefonódnak, szívek megtelnek Cohen kalapja, hát persze, hogy a kezében. Vissza-taps és vissza-taps, Cohen újra és újra visszajön.

Amikor lemegy a színpadról, mint egy indián, úgy szökell; azt hiszem, ha lenne kép, Cseh Tamás hogy is ment el, hát valahogy így. Aztán még két szerzemény, a Take This Waltz-ban két kiszólás is a hazai közönségnek, aztán tényleg vége: utoljára megköszön mindenkinek mindent, a közönségnek a szeretetet, a buszsofőrnek a munkát. És vége. Nem kérdés, ebben a világban Cohen-t receptre kellene felírni.

Mészáros Zoltán

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!