Könnyebb biztosítót váltani

Veszprém - Még könnyebb lesz biztosítót váltani az autósoknak a jövőben. Kevesebb adminisztráció és hosszabb türelmi idő vár az új kötelező biztosítást kötőkre.

Szabó Péter Dániel

Az autósok számára kedvező változásokat tartalmaz a Pénzügyminisztérium a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás bonus-malus rendszerét szabályozó új rendelete.

A közelmúltban megjelent szabályozás változásai közül kiemelkedik, hogy biztosítóváltás esetén az új biztosító az ügyfél nyilatkozata alapján állítja majd be a bónusz fokozatot és küldi ki az első csekket.

Korábban a biztosítók ilyen esetben az A00-t választották. Ezen felül a 2010 január elsejétől az új szabályozás az év egészére előírja, hogy az autós kártörténeti adatait (bónusz fokozatát) a biztosítók egymástól kötelesek beszerezni, ez tovább csökkenti az autósok adminisztrációs terheit.
 
Megszűnik az a korábbi gyakorlat is, miszerint a díjfizetés miatt törlésre kerülő szerződések esetében az autós elveszíti - az esetek többségében - több év alatt megszolgált bónusz fokozatát.

A minisztérium szerint korábban nem volt méltányos, hogy több éves balesetmentes vezetéssel megszolgált bónuszt egy csekk befizetésének elmulasztása miatt elveszítse az autós. A türelmi idő is nő az ilyen esetekre, 30 nap helyett 60-ra.
 
Ezzel párhuzamosan az év végi biztosítóváltáskor alkalmazott díjhalasztás tartama is 60 napra emelkedik, ami főleg a közúti ellenőrzések kapcsán jelent majd könnyebbséget, hiszen a rendőrség a korábbi február elseje helyett, csak március elejétől kérheti majd a díj befizetését igazoló dokumentumokat. Mindez elég időt ad az új biztosítóknak, hogy eljuttassák a befizetendő díjról szóló csekkeket.
 
A jövőben tehát nem veszik el bónusz, viszont számítani kell arra, hogy a kieső napok egy részére büntetést kell fizetni. Ennek mértéke még nem ismert, de várhatóan olyan jelentős lesz, hogy elrettentsen a díj nemfizetésétől.
 
A fentieknél is nagyobb változás jön 2011-től, amikor motoerőalapú lesz a kötelező biztosítás, szemben a jelenlegi hengerűrtartalom alapján számolt értékkel.
 
A kormány ezzel szeretné követni az autóiparban megjelent downsizing tendenciát, azaz, hogy mára kisebb motorokkal képesek ugyanakkora teljesítményt elérni, mint amit korábban nagyobbal.

Az autógyártók azzal példálóznak, 1,4-es, 1,6-os turbómotorjaik a korábbi,1,8-2,0 literes motorok szintjén vannak. Ezért a hazai álláspont szerint a teljesítményhez kötik a biztosítást, mert a nagyobb teljesítmény nagyobb veszéllyel jár.
 
Személyautóknál jelenleg hat kategória létezik: 850 köbcenti alatti, a 851-1150 köbcenti között, 1151-1500 köbcentiig, 1501-2000-ig, 2001-3000-ig, illetve 3000 köbcenti feletti motoroké.

Ehhez képest a teljesítmény alapú besorolása a következőképp alakul majd a személygépjárműveknél: 37 kW alatt, 38-50 kW között, 51-70, 71-100, 101-180 kW, illetve 180 kW fölött. (1kW= 1,36 lóerő)
 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!