Vita! Lászlót a sírig kíséri el a felvett hitele

Balatonalmádi - Úgy tűnik, nagy hibát követett el Vámos László azzal, hogy a Raiffeisen Banknál felvett személyi kölcsönét idő előtt visszafizette. Az ügylet két éve történt, de a pénzintézet azóta is a nyakán lóg.

Tremmer Tamás

Nem egyedi eset, ha valaki a felvett hitelét futamidő lejárta előtt vissza kívánja fizetni. Így tett a balatonalmádi Vámos László is, amikor 2007. július 30-án bement a Raiffeisen Bank (RB) veszprémi fiókjába.

Szerette volna lezáratni személyi kölcsönét, és visszafizetni a még hátralévő összeget. Nem járt teljes sikerrel.

Kiszámolták neki az esedékes összeget, amit annak rendje és módja szerint be is fizetett a pénztárba. Csakhogy az ügyintéző közölte vele, szükség van három százaléknyi - úgynevezett - pufferpénzre, amiből az árfolyam különbözetet fogják rendezni.

Vámos László nagyot nézett, nem értette az egészet: amikor felvette a deviza alapú kölcsönt, aznapi árfolyammal számoltak, most amikor vissza akarja fizetni, miért nem tudják ugyanezt megtenni?

Eltökélt volt, ő aznap rendezni akarta a kölcsönt, ezért a bank által elkészített szerződésmódosítási formanyomtatványt a saját verziójával kiegészítette: A teljes hitel összege a mai napon valamint az aktuális kamat kifizetésre került, további igénye szerződés szerint a banknak nem lehet.

Immár több, mint két év telt el a kölcsön lezárási kísérlet óta, de Vámos László azóta sem szabadult az RB-től.

Kiderült, az általa befizetett összeget a saját számlájára tették, ahonnan a bank havi rendszerességgel leveszi az éppen esedékes részletet, erről precíz elszámolást küld az ügyfélnek. Ez az ügyfelet nem érdekli, részéről a kölcsönszerződés le van zárva, mivel ő már régen visszafizette tartozását.

A bank a maga igazát hangoztatja: csak abban az esetben tudják a kölcsön teljes visszafizetését elszámolni, ha az ügyfél a bankszámláján a teljes fennálló tartozás (tőke, kamatok, díjak) és kapcsolódó előtörlesztési díj (szerződésmódosítási díj) fedezetét biztosítja.

Deviza alapú személyi kölcsön esetén továbbá az árfolyam változásából eredő kockázatra is tekintettel kell lenni a visszatörlesztendő összeg meghatározásakor. Az ügyfél panaszát véglegesen lezártnak tekintik.

Több mint két év levelezése két vastag dossziéban fér el, mutatja Vámos László. A vaskos iratköteg ellenére ez idő alatt egy jottányit sem haladtak előre.

Most azonban fordulatot vehet az ügy, a számláról ugyanis elfogyott a pénz. Az RB-től már kapja a felszólításokat, hogy a tartozását a levél kézhezvételét követően haladéktalanul fizesse be, ellenkező esetben a tartozása a 26,5 százalékos mértékű késedelmi kamatokkal folyamatosan növekszik. De nemcsak írásban, hanem telefonon is sűrűn kapja a fenyegető banki hívásokat. Mi több, már behajtó cég is bejelentkezett nála!

Vámos László mindezt kikéri magának. A fenyegetettség és az ügy elintézetlensége miatt már bejelentette kárigényét a banknak, de tudomást sem vesznek róla.

Attól is tart, hogy barlistára kerül, ami további kellemetlenségek forrása lehet számára. Arról sincs szó, hogy a pénze két évig dekkolt a számláján, s kamatot akarnak elszámolni utána.

*

Az almádi férfi a végsőkig kitart. Ha kell, elmegy az Állami Bankfelügyelethez, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez. Már csak a többi ügyfél érdekében is végigviszi ezt az ügyet. Egy kirakatpertől sem riad vissza, lássa meg mindenki, mit jelent a bank részéről, hogy visszaélnek erőfölényükkel.

Azt is bevallotta, a pufferpénzt simán ki tudta volna fizetni, de elvi kérdésként kezelte a helyzetet.

Magyarázza meg neki valaki: pénzfelvételkor miként lehet aznapi árfolyammal számolni, amikor pénzvisszafizetéskor erre pár napot várni kell? Hát nem érdekes? Szükség van három százaléknyi pufferpénzre, az árfolyamok különbözetére 
 
 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!