2009.12.29. 12:36
Vita! Lászlót a sírig kíséri el a felvett hitele
Balatonalmádi - Úgy tűnik, nagy hibát követett el Vámos László azzal, hogy a Raiffeisen Banknál felvett személyi kölcsönét idő előtt visszafizette. Az ügylet két éve történt, de a pénzintézet azóta is a nyakán lóg.
Nem egyedi eset, ha valaki a felvett hitelét futamidő lejárta előtt vissza kívánja fizetni. Így tett a balatonalmádi Vámos László is, amikor 2007. július 30-án bement a Raiffeisen Bank (RB) veszprémi fiókjába.
Szerette volna lezáratni személyi kölcsönét, és visszafizetni a még hátralévő összeget. Nem járt teljes sikerrel.
Kiszámolták neki az esedékes összeget, amit annak rendje és módja szerint be is fizetett a pénztárba. Csakhogy az ügyintéző közölte vele, szükség van három százaléknyi - úgynevezett - pufferpénzre, amiből az árfolyam különbözetet fogják rendezni.
Vámos László nagyot nézett, nem értette az egészet: amikor felvette a deviza alapú kölcsönt, aznapi árfolyammal számoltak, most amikor vissza akarja fizetni, miért nem tudják ugyanezt megtenni?
Eltökélt volt, ő aznap rendezni akarta a kölcsönt, ezért a bank által elkészített szerződésmódosítási formanyomtatványt a saját verziójával kiegészítette: A teljes hitel összege a mai napon valamint az aktuális kamat kifizetésre került, további igénye szerződés szerint a banknak nem lehet.
Immár több, mint két év telt el a kölcsön lezárási kísérlet óta, de Vámos László azóta sem szabadult az RB-től.
Kiderült, az általa befizetett összeget a saját számlájára tették, ahonnan a bank havi rendszerességgel leveszi az éppen esedékes részletet, erről precíz elszámolást küld az ügyfélnek. Ez az ügyfelet nem érdekli, részéről a kölcsönszerződés le van zárva, mivel ő már régen visszafizette tartozását.
A bank a maga igazát hangoztatja: csak abban az esetben tudják a kölcsön teljes visszafizetését elszámolni, ha az ügyfél a bankszámláján a teljes fennálló tartozás (tőke, kamatok, díjak) és kapcsolódó előtörlesztési díj (szerződésmódosítási díj) fedezetét biztosítja.
Deviza alapú személyi kölcsön esetén továbbá az árfolyam változásából eredő kockázatra is tekintettel kell lenni a visszatörlesztendő összeg meghatározásakor. Az ügyfél panaszát véglegesen lezártnak tekintik.
Több mint két év levelezése két vastag dossziéban fér el, mutatja Vámos László. A vaskos iratköteg ellenére ez idő alatt egy jottányit sem haladtak előre.
Most azonban fordulatot vehet az ügy, a számláról ugyanis elfogyott a pénz. Az RB-től már kapja a felszólításokat, hogy a tartozását a levél kézhezvételét követően haladéktalanul fizesse be, ellenkező esetben a tartozása a 26,5 százalékos mértékű késedelmi kamatokkal folyamatosan növekszik. De nemcsak írásban, hanem telefonon is sűrűn kapja a fenyegető banki hívásokat. Mi több, már behajtó cég is bejelentkezett nála!
Vámos László mindezt kikéri magának. A fenyegetettség és az ügy elintézetlensége miatt már bejelentette kárigényét a banknak, de tudomást sem vesznek róla.
Attól is tart, hogy barlistára kerül, ami további kellemetlenségek forrása lehet számára. Arról sincs szó, hogy a pénze két évig dekkolt a számláján, s kamatot akarnak elszámolni utána.
*
Az almádi férfi a végsőkig kitart. Ha kell, elmegy az Állami Bankfelügyelethez, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez. Már csak a többi ügyfél érdekében is végigviszi ezt az ügyet. Egy kirakatpertől sem riad vissza, lássa meg mindenki, mit jelent a bank részéről, hogy visszaélnek erőfölényükkel.
Azt is bevallotta, a pufferpénzt simán ki tudta volna fizetni, de elvi kérdésként kezelte a helyzetet.
Magyarázza meg neki valaki: pénzfelvételkor miként lehet aznapi árfolyammal számolni, amikor pénzvisszafizetéskor erre pár napot várni kell? Hát nem érdekes? Szükség van három százaléknyi pufferpénzre, az árfolyamok különbözetére