Veszprém Classic - A verseny, ahol nem a gyorsaság számít

Ötödik szezonjához érkezett az Oldtimer Szuperkupa. A jubileumi évet a Veszprém Classic zárta, amelyen ezúttal 1968-as Jaguar 420 Sovereign autójukkal Erdélyi Zoltán, és felesége Csilla ért elsőként célba a szombati Óváros téri befutón. A nemzetközi szövetség által is elismert túrán egyébként most sem a gyorsaság, hanem a pontosság számított.

Kiss Nikolett

Nem lehet nem tátott szájjal bámulni a régi autócsodák között, még ha nem különösebben autóbolond is az ember. Nagy márkanevek, csillogó króm díszítések, klasszikus filmekből ismert klasszikus járgányok. Az indulópont, a Veszprém Aréna parkolójában sétálgatok többek között 1973-as Porsche 911, 1965-ös Peugeut 404 Coupet, 1973-as Alfa Romeo Gulietta, 1972-es Toyota és egy 1965-ös SL Mercedes között.

Hamar feltűnik, mennyire stílusos, vagány, formabontó és egyedi járművek ezek, ahány márka és évjárat, annyi forma. Nyoma sincs a mai uniformizálódásnak. Talán éppen a szépségük, régiségben rejlő értékük miatt sem a szélvész gyorsaság, hanem a pontosság számít a veszprémi és az ehhez hasonló versenyeken. A nézőknek ugyanis bőven van alkalmuk megcsodálni az autókat, mert az autóban ülő párosnak, a vezetőnek és a navigátornak a túra közben felállított ügyességi szakaszokon az előírt szintidőt kell századmásodperc pontosan teljesíteni. A végén az nyer, aki a legközelebb volt a megjelölt időponthoz, azaz a legpontosabban számolta ki a sebességet.

A budapesti Józsa András és felesége Szilvi egy gyönyörű piros Alfa 2000 GTV mellett állnak, nem tévedtem, amikor azt mondtam nekik, "tuti, hogy ez a kocsi idősebb, mint ti". Az 1972-es csoda másfél éve van Andráséknál, kipróbálás nélkül vásárolták Ausztriában.

- Télen vettük meg egy osztrák kis hegyi faluban, nem tudtuk kipróbálni a hóban, de szerencsére nem volt nagyobb baja a kocsinak- mesélik. András szenvedélye az Alfa Romeoknál kezdődött, aztán tevődött át csak a régebbi típusokra, de sűrűn nézte a veszprémihez hasonló oldtimer versenyeket is az interneten.

- Nagyon jó bulik az ilyen versenyek, csak az a baj, hogy nem érünk el semmi komolyabb eredményt - mondják félig viccesen, félig komolyan. Szilvi hozzátette: mindig úgy tűnik, hogy jól mennek, de hiába, az ilyen fajta, pontosságra építő megmérettetéseken a röpke másodperceken is nagyon sok múlik.

Ennek ellenére persze izgalmas, jó program, gyönyörű tájakat lehet megismerni, és egyben fizikai-műszaki kihívás is: hisz az öreg, nem mindig jól működő műszerek néha megtréfálják a vezetőt, s jól kell tudni alkalmazni az általános iskolában megtanult képletet is, amelyik az időre, a megtett útra és a sebességre vonatkozik.

Mindemellett a gyönyörű négykerekű speciális törődést is igényel: egészen másképpen kell mosni, mint egy átlagos autót, de nem mindegy az sem, hogy a garázsban hány fok van és mekkora a páratartalom. Nem véletlen, hogy az "olyan mint egy gyerek" felvetésemet Szilvi nevetve módosítja: "még rosszabb".

Pontosan mellettük parkol Balázs 1969-es VW Typ 3 autójával. A veszprémi fiatalember nem egyedüli helyi a mezőnyben, többek között édesapja és édesanyja is részt vesznek a versenyen egy 1961-es Volvo 544-essel. Nem kérdés, a lavinát a családban az édesapa indította el, amikor először vásárolt egy felújításra szoruló régi autót. S bár a szakmája kereskedő, elkezdte építeni, javítani, restaurálni, mígnem Balázs is kedvet kapott, s ő is keresett magának egy elérhető árú autót, amit három év alatt csinosított ki.

- Négy-öt országból szedtük össze az alkatrészeket, nagy varázsa van annak, amikor saját kezűleg építi az ember a kocsiját - mesélte Balázs, aki hozzátette azt is: nem a verseny miatt vannak itt, hanem a hasonló érdeklődési kör, a szép autók, s a még számukra is ismeretlen, felfedezésre váró hazai tájak miatt.

Édesanyjától, Ágitól megtudom azt is: szerelem ez az egész családnak, számára teljesen természetes, hogy férje, János a szabadidejét a garázsban tölti, de rengeteget tölt kutatómunkával is, hogy egészen pontosan feltérképezze: adott korban adott típusnak mik a jellemzői.

- Nincs annál klasszabb dolog, mint amikor egy szép tavaszi napon beülünk a kocsiba, és autókázunk egyet a városban, a környéken. Nagyon szívesen veszik az emberek, a járókelők is, igazi ajándék nekünk, hogy megcsodálják, hogy mosolyt csalunk az arcukra - mesélte Ágnes, aki egy Mercedes 1928 Replica boldog tulajdonosa.

A mostani túra pedig még a veszprémiek számára is egy "ismerd meg hazádat" program volt, hisz pénteken és szombaton a Bakonynak a forgalom elől lezárt régi rallye pályáin ment a menet Pápa és Noszlop érintésével egészen a veszprémi Óváros- téri befutóig.

 

Éppen előttem araszoltak a dugóban, egy ránézésre is legalább "ezer" éves, ám szépen kiglancolt, fényes narancssárga Trabant kupéban. Igaz, látszott, négyüknek kicsit szűkös a hely, de szemmel láthatóan nagyon élvezték, ahogy nap süti az arcukat, a szél fújja a hajukat. És egyáltalán nem mellesleg, őket bámulta-mosolyogta mindenki.

Mi, a többiek, kényelmes, méregdrága, légkondis, cédés, mindenfajta technikai csodákkal felszerelt járgányokban ültünk - mégis, azt hiszem, irigykedtünk kicsit (na jó: nagyon). A vagánysága, stílusa, bevállalóssága miatt. Hisz a Trabi, ha nem is hasonlítható a fent említett verseny sokszor felbecsülhetetlen értékű járgányaihoz, ma már klasszikus is, oldtimer is és jónéhány generáció számára sokkal, de sokkal több egy szimpla autónál. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!