Évfordulót ünnepelt a vasútmodellklub

Balatonfüred - Becslések szerint csaknem négyezren vettek részt a Baross Gábor Vasútmodellező és Vasútbarát Klub jubileumi, közelmúltban tartott nemzetközi kiállításán, amit a hagyományokhoz híven a Balaton-parti város vasútállomásán rendeztek meg.

Halmos György

A klub a rendezvénnyel fennállásának huszadik évfordulóját is ünnepelte. Az állomás csarnokában látható volt egy körülbelül 150 méteres modul terepasztal bécsi, győri, tapolcai, szegedi, nagyváradi, aradi és veszprémi elemekből összeállítva. A vitrinekben pedig román és magyar modellezők munkáit és gyűjteményeit tekinthette meg a közönség, míg a tablókon dokumentumok és fényképek voltak az elmúlt húsz év történéseiről.

Letenyei István, a klub helyettes vezetője elmondta, hogy meghívták a rendezvényre a támogatókat, barátokat, volt tagokat, azokat, akik tettek a klubért az elmúlt két évtizedben. Rettenő nehéz volt az elmúlt két évtized, voltak szép és nagyon nehéz időszakok is, többször kellett válsághelyzettel megbirkózni – emlékezett vissza a Letenyei István.

- A klub a kezdetektől a magyar vasutat és a magyar tájat akarta megmutatni a nagyközönségnek, azt gondolom, hogy ez elég jól sikerült. A klubtagok 1995-ben kezdtek el építeni egy Modul-rendszerű terepasztalt, ami azonos szabvány szerint épült elemekből mindig a kiállítás igényei szerint állítható össze.

Az elemek között megtalálható például Hajmáskér és Sárszentmihály állomás, Nagygyimót és Öskü megállóhely, az Eplény melletti Ámos-hegyi kőrakodó, alagút, kisebb kőfalazatos híd, katonai gyakorló bázis, magánerős építkezés, közúti híd balesettel és a biatorbágyi viadukt mintájára készült vasszerkezetes völgyhíd. Sokat formálódott a klub tagsága is az elmúlt években, voltak lemorzsolódások, de a nyolc-tíz fős „kemény mag” mindvégig megmaradt – ismertette a klubvezető helyettes.

Nemcsak a klub, de a modellezés helyzete is jelentősen változott, elég, ha csak arra gondolunk, hogy ma már nagyon sokan digitális rendszert használnak.

- A fejlődést jól jelzi az is, hogy a kezdeti néhány méteres pálya mára nyolcvan méter hosszú lesz. A modellezés is sokat változott, ami nemcsak azon mérhető le, hogy elterjedt a digitális technika (ennek lényege: a mozdonyokat külön tápegységekkel lehet külön irányítani, ami lehetővé teszi, hogy valós menetrendeket szimuláljanak terepasztalon), de a modellek minősége, kidolgozottsága is javult, a termékpaletta bővült, ezzel együtt az áruk is emelkedett.

- Szerencsére ismét vannak magyar gyártású modellek, és magyar járművek, de több olyan is van, amit a klubtagoknak kell készíteniük, mert hiányzik - tette hozzá Letenyei István. A célok között szerepel, hogy minél több kiállítást szerveznek, mert ahogy a klubvezető-helyettes fogalmazott: öröm a csillogó gyerekszemeket látni a rendezvényeiken.

A klubfoglalkozások - az elképzelésekkel ellentétben - kevésbé romantikusak, mint a kiállítások, ahol meg lehet csodálni az élethű szerkezeteket működés közben, ugyanis a foglalkozások leginkább festésről, fúrásról, faragásról, dekorálásról és új ötletek kipróbálásáról szólnak, éppen ezért nagy a lemorzsolódás.

Az egyesület 2005 szeptemberétől, a magyarok közül elsőként hivatalosan tagja lett az Eurotrack szövetségnek is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!