Leárazás vagy turkáló? - Spórolós ruházkodás

Veszprém - Leárazás vagy turkáló, ez itt a kérdés, már, ha a ruhatárunk bővítését minél olcsóbban szeretnénk megúszni. Mindkét megoldásnak vannak lelkes hívei, s persze ellenzői is. Érvek és ellenérvek.

Kiss Nikolett

A vásárlási szokások vizsgálatából egyértelműen kiderül, hogy a magyar háztartások a csökkenő jövedelmükből egyre kevesebbet költenek utazásra, oktatásra, kultúrára és ruházkodásra. Ráadásul érzékenyebbek vagyunk az árakra is: spórolunk, ahol tudunk.

Jópár éve reneszánszukat élik a - főleg angol - használt ruha üzletek, azaz a turkálók. Galgóczi Erika, az egyik veszprémi kis turkáló tulajdonosa szerint azonban nem igaz az az állítás, mely szerint a turkáló a válság sikerágazata. A recesszió itt is meglátszik: a korábbinál megfontoltabbak még a turkálókból öltözködők is.

Modern kincskeresők

Ha végigsétálunk a települések belvárosán, a sok-sok kínai üzlet mellett egyre több minőségi angol ruhát kínáló boltot, magyarán turkálót találunk. Vannak, akik az egyedi ruhákat is kínáló turkálókra esküsznek, mások viszont inkább megvárják a leárazásokat a nagy ruházati láncokban.

Hétfőn délidőben érkezünk a Veszprém belvárosában található kis turkálóba. Két húszévesforma fiú válogat az ingek között, néhány perccel később azonban hirtelen megélénkül a forgalom: idősek, fiatalok, férfiak, nők töltik meg az üzletet.

- Az egyedi cuccokat keresem, az üzletekben főként tömegárut kínálnak - engedett betekintést ízlésvilágába Máté, aki épp egy sötétkék-fehér kockás inget nézegetett, amikor megszólítottam. A húszéves egyetemista fiú elmondja azt is: sok éve turkál, általában elkíséri valamelyik haverja is a bevásárlókörútra. Amikor ideje engedi, benéz, mert szereti új darabbal kiegészíteni a ruhatárát.

- Lényeg, hogy a ruha márkás legyen, ugyanilyeneket ugyanis csak sokszoros áron kapok meg az üzletben. A turkálókon kívül egyébként a leárazásokat és az úgynevezett outlet centereket is szeretem, ugyanis az eredeti árnál ott is jóval olcsóbban tudok megvenni dolgokat - mondta.

Rigó Brigi általában a barátnőivel turkál, neki ugyanis "nincs rá szeme", mondja, de a barátnők segítségével azért időről időre gazdagodik ő is egy-egy új ruhadarabbal.

- Leginkább a pénz motivál abban, hogy ilyen helyeken vásároljak, hiszen márkás dolgokat kapok meg az eredeti ár töredékéért. S persze mi, nők szeretjük gyakrabban frissíteni a ruhatárunkat, ezért mindig öröm, ha sikerül beszerezni valami új ruhát - tette hozzá. Brigitől megtudom azt is, hogy van egy-két bejáratott helye, ahol szeret vásárolni, de ha ideje engedi, akkor bármelyik turkálóba szívesen betér csemegézni.

- Igazi kincseket tudok begyűjteni pár száz forintokért, ha szerencsém van - mesélte Nagy Renáta. Táskák, alkalmi ruhák, kabátok és cipők is sorakoznak a szekrényében, amelyekre használtruha-boltokban tett szert. A veszprémi hölgy főleg a kilós ruhákat áruló turkálókba tér be időnként, véleménye szerint az egyedi árazású helyeken többnyire drágán lehet csak megvásárolni a termékeket. Hozzátette azt is: a rokonságban lévő gyerkőcöknek is be szokott szerezni ruhákat, ezeket ugyanis végképp nem éri meg drága pénzen üzletben beszerezni, hisz a kicsik röpke pillanatok alatt kinövik a ruháikat.

Fábián Tímea szerint viszont ma már nem igazán éri meg turkálókban vásárolni.

- Egyre drágább ott is minden. Régebben még valóban pár száz forintért lehetett megvenni dolgokat, ma pedig a tényleg márkás kabátok több ezer forintba kerülnek, és akkor a tisztíttatást még bele sem számoltam. Én a leárazás és az outlet üzletek híve vagyok. Ott is be lehet szerezni világmárkákat pár ezer forintért, ráadásul azokat a ruhákat én veszem fel először.

- A ruháink harminc százaléka új áru, angliai gyűjtőpontokról érkezik, van benne amerikai és ausztrál márka is - világosít fel Galgóczi Erika, aki már kilenc éve foglalkozik használt ruhák árusításával. - Mi nem kilós ruhákat értékesítünk, hanem darabra árazzuk be, azért sem annyira olcsó, mint a kilós.

Erika tapasztalatai szerint a turkálás nem társadalmiréteg-függő, hisz az ő boltjában rengetegen megfordulnak mindenféle foglalkozási körből.

- Megvan a törzsvevőkörünk, van, aki minden áldott nap, más kétnaponta, hetente tér be hozzánk. Sokan csak egy bizonyos márkát keresnek. Egyrészt a pénzhiány az oka, hogy sokan használt ruhát vesznek, másrészt az, hogy Veszprémben például kevés márkát lehet megkapni - mondta Erika. Hozzátette azt is: bár a beszerzési árak nőttek, ő nem tudja érvényesíteni az emelkedést, ugyanis a vásárlók árérzékenysége nagy.

Visszafogott költekezés

Különösen a fiatalok, a gyermek nélküli családok, az alacsonyabb vásárlóerővel rendelkező vidéki háztartások fogták vissza ruházati költéseiket - derült ki a Gfk Hungária Piackutató felméréséből.

Míg korábban az adott darabot drágább, márkás üzletben szerezték be a vevők, most hajlandók elmenni alacsonyabb árszínvonalú üzletbe akár gyengébb minőségű termékért. Különösen igaz ez a fiatalokra. Náluk a mennyiség a fontos.

 

Tulajdonképpen (majdnem) minden pénzkérdés. Az öltözködés  pláne az. Bár az utóbbi években a kreativitás jelentősen bejött a képbe, ugyanis mióta a háztartások többségének jóval kevesebb az elkölthető jövedelme, igenis leleményesebbnek kell lennünk, hogyan újíthatnánk fel a ruhatárunkat. Én például a karácsony előtti hetekben semmi pénzért nem voltam hajlandó venni magamnak semmit, mert pontosan tudtam, hogy két héttel később ugyanezeket a dolgokat fél áron szerezhetem meg. Így is lett, megspékelve az outlet centerekben tett látogatással, ahol szemérmetlenül olcsón jutottam klassz darabokhoz.

Türelem és leleményesség - a végeredmény pedig tízezrekben mérhető.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!