Autóval külföldre

Veszprém - A korszerű műholdas helyzetmeghatározók, a GPS-ek korában a külföldi utazás gépkocsival sokkal kisebb "kaland", mint akár egy évtizeddel ezelőtt, de mégsem árt, ha indulás előtt beszerezzük a legfontosabb információkat.

Halmos György

Külföldi út előtt érdemes és ajánlott általános, mindenre kiterjedő utas- és balesetbiztosítást kötni; ez néhány ezer forintos tétel, de baj esetén komoly segítség. Érdemes kiváltani az ingyenes Európai Egészségbiztosítási Kártyát is a biztosítás mellé. A gépkocsinak rendelkeznie kell zöldkártyával és nemzetközi kötelező biztosítással, szükség esetén be kell szerezni a nemzetközi vezetői engedélyt is. Ha utunk autópályán vezet, akkor előre megvehető bizonyos országokba a matrica, ezzel időt spórolhatunk. Ilyen az osztrák pályamatrica, de néhány helyen már szlovént is lehet kapni, míg Horvátországban és Olaszországban a kapus rendszer működik, ott a helyszínen lehet csak fizetni.

Ne felejtsük el, hogy javában tart a vakáció, ezért megindult a szabadságra utazók tömege, már pénteken délután kialakulnak járműoszlopok a nagyvárosokból kivezető útvonalakon, szombaton pedig a turnusváltások okoznak fennakadásokat. Több országban nyáron a hétvégi kamiontilalmat júliustól augusztus végéig szombatra is kiterjesztették. Az alpesi hágók mindegyike nyitva áll a forgalom előtt, de természetesen időjárási vagy más ok miatt a hágókat újból, átmenetileg lezárhatják.



Érdemes utánajárni, hogy merre vannak felújítások, ki lehet-e azokat kerülni, érdemes alternatív útvonallal is készülni. Az Ausztriába, vagy az országon keresztül utazóknak jó, ha tudják, hogy szeptember elejéig tart a Bécs határában az A23 felújításának második fázisa, a Laxenburgerbrücke és Simmering-lehajtó között; a gyorshajtókat szigorúan bírságolják. Északi szomszédunknál az I/67. út Poprád-Szepesvéghely közt megrongálódott, július végéig a forgalmat Hernádfalu, Savnik, illetve Lándzsásötfalu felé terelik.

Horvátországban főleg a tengerparthoz vezető utakon, de az A1 és az A2 autópályán is igen erős a forgalom. A D8 Adria főúton és hegyvidéki utakon haladók kőomlás veszélyével is számoljanak, a táblákkal is jelzett helyeken csökkenteni kell a sebességet, megfelelő követési távolság szükséges. Átadták át a forgalomnak az Isztriai-félszigeti úgynevezett "Y" autópálya A9 részének 49 kilométeres szakaszát Umag és Kanfanar között, így a félsziget nyugati oldalán a szlovén határtól Puláig 80 kilométeren már kétszer két sávon lehet haladni. Akik átutazóban utaznak Szerbiában, ha tehetik, kerüljék el a fővárost, ahol az év végéig tart a Száva-híd felújítása, ezért itt a torlódás rendszeresen több kilométeres.

Az utazóknak hasznos információkkal szolgálnak a Külügyminisztérium, a Magyar Autóklub, valamint a külföldi autóklub oldalak is.



Akárcsak idehaza, úgy külföldön is jelentős bírságra, akár több száz euró büntetésre is számíthat az az autós, aki érvényes matrica nélkül használja a pályát. A közlekedési szabályok az alapokat tekintve szinte mindenhol egyformák, eltérések azért akadnak, például az autóklub tájékoztatása szerint Szerbiában a közelmúltban új KRESZ lépett életbe, nőttek a büntetési tételek, változtak a sebességhatárok. Szlovákiában csak személyi sérüléses balesethez, vagy nagyon komoly anyagi kár esetén lehet ingyen igénybe venni a rendőrséget, egyébként fizetni kell, ha balesetnél kihívja az autós.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!