Megéri nem szemetelni - Az állam beleavatkozik a díjképzésbe

Veszprém - A jövőben a hulladékkezelési közszolgáltatás szabályozásában erősödni fog az állami szerepkör. A kormány elhatározott szándéka szerint 2013-tól olyan cég végezhet csak közszolgáltatást, amely legalább ötvenegy százalékban állami vagy önkormányzati tulajdonban van.

Varga Domokos Péter

A Vidékfejlesztési Minisztérium környezetvédelemért felelős államtitkára közölte ezt lapunkkal. Azért fordultunk Illés Zoltánhoz, mint legautentikusabb személyhez, mert a megyén belül nem tudtunk érvényes választ kapni a herendi olvasónk, Szücs István által felvetett kérdésekre, illetve a problémájára. Mint azt szeptemberben megírtuk, Szücs úr egyszemélyes ellenállásba kezdett, nem hajlandó hetente fizetni a szemétszállítási díjat, csak havonta, mert csupán ilyen gyakorisággal termel egykukányi (80 liter) hulladékot. Harcának egyelőre nem túl jók a kilátásai, mert a törvény nem az ő oldalán áll - közölte lapunkkal a szolgáltatást végző Veszprémi Közüzemi Szolgáltató (VKSZ) Zrt. Illés Zoltántól érthetően nem a probléma konkrét megoldását vártuk, elvi állásfoglalást kértünk - és kaptunk  - a Vidékfejlesztési Minisztérium környezetvédelemért felelős államtitkárától.

- Elfogadhatónak tartja-e, hogy a hulladékszállítás díjának jelenlegi rendszere diszkriminálja a kevés hulladékot termelőket?

- A jelenleg hatályos jogszabályok értelmében a lakosságnál képződő települési hulladék kezelése - a közszolgáltatás megszervezése, fenntartása és a hulladékkezelési közszolgáltatás díjának megállapítása  - kizárólag a települési önkormányzat feladata és hatásköre. A jövőben a hulladékkezelési közszolgáltatás szabályozásában erősödni fog az állami szerepkör. A kormány szándéka szerint 2013-tól olyan cég végezhet csak közszolgáltatást, amely legalább 51 százalékban állami vagy önkormányzati tulajdonban van. Az új rendszer biztosítani tudja a közszolgáltatás azon személyi és tárgyi feltételeit, amelyek garantálják a közszolgáltatás tartós, rendszeres és a környezetvédelmi előírásoknak maradéktalanul megfelelő ellátását, és stabilizálja a közszolgáltatás díját.

- Tervezi-e a minisztérium megvizsgálni a hulladékszállítás szolgáltatási díjának árképzését?

- Igen, a Vidékfejlesztési Minisztérium jelenleg vizsgálja, hogyan tehetné arányosabbá a közszolgáltatás díját. A hulladékgazdálkodási törvénnyel egyidejűleg, az annak végrehajtását szolgáló és a részletszabályokat tartalmazó rendeleteket is felülvizsgáljuk és módosítani fogjuk  a közszolgáltatási díj stabilizálása érdekében egy egységes és igazságosabb díjszámítási rendszer kialakításán is dolgozik. Emellett további jogszabályokat is módosít a tárca, amelyek a hulladékgazdálkodással kapcsolatos lakossági problémákra adhatnak megoldást.

- Van-e a minisztériumnak lehetősége arra, hogy befolyásolja az árképzést - olyan módon, hogy abban érvényesüljenek környezettudatos szempontok? Ha nem, miért nem, ha igen, mikorra lesz ebből gyakorlat?

- A jelenlegi rendszerben közvetlen módon nincs befolyása a Vidékfejlesztési Minisztériumnak az árképzésre, azokat a hatályos jogszabályok szabályozzák. A tárca tervezi azonban, hogy hatósági árkörbe vonja a hulladékkezelési közszolgáltatás díját. Az egyik díjszabást is befolyásoló változás a szelektív hulladékgyűjtés rendszerében fog történni. Célunk az is, hogy a lakosságot anyagilag érdekeltté tegyük a szelektív hulladékgyűjtésben, ami a jelenlegi szelektív hulladékgyűjtési rendszer fejlesztését és a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtés kialakítását jelenti. A házhoz menő rendszer mindenki számára biztosítja majd, hogy a szelektí- ven gyűjtött hulladékot az otthonából elszállítsák, és ez a fennmaradó kommunális hulladék közszolgáltatási díjában is megjelenjen - mennyiség alapján - mint csökkentő tényező.

Az utóbbi évek folyamán kialakult helyzet hatékony orvoslása érdekében vizsgáljuk a szabályozás jobbá tételének lehetőségeit, és a struktúra átalakításával tervezzük ennek az egyenlőtlen rendszernek az átalakítását, igazságosabbá tételét. 

 

Szücs István aláírásokat is gyűjtött

Szücs úr a magányos harca mellett nyitott még egy, közösségi frontot. Leírta kifogásait a szemétszállítással kapcsolatban, és aláírásgyűjtésbe kezdett. A köröztetett íven felvázolt több, általa igazságosabbnak tartott módszert. Többek között azt javasolta, szereljenek fel elektromos jeladókat a kukákra és szemétszállító autókra, hogy személy szerint lehessen regisztrálni az ürítések számát, és eszerint számlázzanak. Pár nap alatt a közvetlen környezetében 120-an igazolták névjegyükkel - köztük Herend több önkormányzati képviselője -, hogy egyetértenek vele.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!