Tüntetnek a taxisok

Budapest, Veszprém - Feleannyi taxisra lenne szükség Veszprémben, mint amennyien vagyunk – nyilatkozta megkeresésünkre Szőke András, a veszprémi Bakony Taxi Szövetség vezetője, a fővárosi, forgalomlassító demonstráció kapcsán. A Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezete azért tartja ma felvonulását, mert megszakadtak tárgyalásaik a fővárossal: a TGFSZ fix tarifát szeretne bevezettetni.

Szausev Xénia

A fix tarifa bevezetésére 2004 óta az önkormányzatnak - mint árhatóságnak - törvény által biztosított joga van - mondta az érdekvédő a budapesti sajtótájékoztatón. Tájékoztatása szerint a tárgyalásokon az önkormányzatot a főpolgármester megbízásából Komáromi Endre - egy taxis társaság ügyvezetője - képviselte, aki az utolsó, október 4-i ülésen fél óra múltán elhagyta a helyszínt. A budapesti taxisok a megélhetésükért küzdenek - mondta az elnök. A tarifák száma több tucat, ezeket szeretné a TGSZF egységesíttetni, és fix tarifaként kihirdettetni.


"A politika viszont ezt áremelésnek fogja fel, és nem támogatja" - tette hozzá. A taxisok másik problémája, hogy a több kocsival fuvarozó vállalkozók csak részmunkaidőben alkalmazzák a sofőröket, akik ettől függetlenül, éhbérért, napi 12-14 órát dolgoznak. A szerdai megmozdulással erre a tarthatatlan helyzetre próbálták felhívni a figyelmet. A rendőrség által ezer autóra engedélyezett forgalomlassító demonstráció egy csoportja menet közben elviszi a szakszervezet követeléseit és javaslatait Tarlós István főpolgármesternek.



A fix tarifa bevezetését támogatja a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara is. Azt javasolják, hogy a bevezetés után évenként kötelező legyen felülvizsgálni azt. A kamara azt is javasolta, hogy szigorítsák a pályára jutás feltételeit a szakmai ismeretek, a jármű műszaki paraméterei és a pénzügyi teljesítőképesség tekintetében. Szükségesnek tartják továbbá a taxi szolgáltatás integrálását a közösségi közlekedésbe, valamint a szolgáltatók szigorú ellenőrzését, "taxi rendőrség" felállítását. Az iparkamara szerint egységesíteni kellene a fővárosi taxik arculatát, fel kellene számolni a "kontárok" tevékenységét és szabályozásra szorul a fuvarszerző irodák tevékenysége is.

Szőke András, a veszprémi Bakony Taxi Szövetség vezetője lapunk megkeresésére elmondta, az egyik legnagyobb probléma az, hogy több taxis van, mint amennyien tisztességesen meg tudnának élni ebből a szakmából. – Veszprémben körülbelül feleannyi munkatársra lenne szükség, így ha új kolléga jelentkezik, hogy a csapatunk része legyen, visszautasítjuk – mondta Szőke András, hozzátéve a rendszerváltás után nőtt meg igazán taxislétszám. Végül kérdésünkre elmondta, az egységes érdekképviselet visszaállítása már időszerű lenne.

Legutóbb szeptember 21-én tüntettek a taxisok a fix tarifáért és több drosztért.

A taxisblokád 1990-ben a magyarországi benzinár-emelés elleni tüntetés volt, melynek során több ezer taxis és fuvarozó bénította meg három napra Budapestet és az ország több városát. A blokád ideje alatt csak a tűzoltók, a mentők, valamint az országból kivonuló szovjet csapatok közlekedhettek zavartalanul. Ez volt a demokratikus Magyarország első igazi nagy tömegtüntetése, a tüntetés során senki sem tudhatta, hogy fog reagálni az új államhatalom. A helyzet ugyan súlyos volt, de mind a rendőrség, mind a honvédség vezetői kijelentették, nem kívánnak erőszakhoz folyamodni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!