Gazdaság

2009.05.12. 02:28

Szeretjük a magyart

Veszprém - A gazdasági válság ellenére a fogyasztók továbbra is igényesek a megvásárolt termékek minőségét illetően, hisz a legfontosabb elvárás, hogy az áruk frissek, jó minőségűek legyenek, míg az árszínvonal 2003 óta folyamatosan a második helyen áll.

Varga Ibolya

A GfK Hungária Piackutató Intézet a vásárlással kapcsolatos attitűdök kapcsán rendszeresen vizsgálja, hogy mennyire tudatosak a vásárlók az üzletek, illetve az üzle-teken belül az egyes termékek közötti választáskor, megvizsgálják-e a termékek minőségét, eredetét és árát, figyelemmel kísérik-e az akciókat. 

A témakörben végzett legfrissebb kutatásokból, a Shopping Monitor és Shopping Missions 2008-2009 tanulmányból kiderül, hogy a legnagyobb fokú tudatosság a termékek minőségével, illetve a pontos árfeltüntetéssel kapcsolatban tapasztalható. 

Az eredményekből kiderül, hogy a vásárlók továbbra is tudatosaknak vélik magukat az árakat illetően. Ötvenhat százalékuk odafigyel a pénztárnál arra, hogy az árak ugyanazok-e, mint ami a polcon kiírva szerepelt. 

A legkedvezőbb áron történő vásárlásra való törekvés leginkább az egyes termékek és márkák ár-összehasonlításában nyilvánul meg, ár alapján a vevők fele viszonylag nagy rendszerességgel válogat a márkák között. 

Ezzel szemben azt, hogy egy adott termék melyik üzletben olcsóbb, a vevők 40 százaléka mérlegeli minden vagy szinte minden alkalommal, és közel ugyanennyien vannak tisztában azzal, mennyibe kerülnek az általuk leggyakrabban vásárolt termékek kedvenc boltjukban. 

A legfrissebb étkezési szokásokat vizsgáló tanulmány szerint az élelmiszer-vásárlásnál kiemelt szempont a minőség és az eredet. A minőség azonban százból 96 embernek a fontosabb szempont. 

- Az árak fontosságát illetően kiemelném, hogy a vásárlók jellemzően nem kizárólag az olcsóságot, hanem a megfelelő ár-érték arányt keresik. A vásárlók 92 százaléka számára fontos, hogy egy élelmiszer megérje az árát - mondta el Kui János, a GfK Hungária kereskedelem szektorának szektormenedzsere. 

- Még egy fontos változásra hívnám fel a figyelmet. A megkérdezettek 68 százaléka számára fontos, hogy a termék magyar eredetű legyen, amely jelentős növekedést mutat a 2005-ben mért 52 százalékhoz képest. 

A minőség és az ár mellett jelentős szerepet kapnak egy üzlet vagy termék kiválasztásában az akciók. A megkérdezettek 12 százaléka mindig, 21 százaléka pedig gyakran törekszik arra, hogy vásárlás előtt tájékozódjon az akciókról. 

A vásárlók közel fele tudatosan keresi a boltban azt az akciós terméket, amelyről információt szerzett (20 százalékukra minden vásárláskor, 28 százalékukra pedig gyakran jellemző ez a viselkedés). 

Az akciós felirat láttán a vevők 40 százaléka általában ellenőrzi, hogy milyen mértékű akciókról van szó, azaz összeveti az akciós árat vagy az adott áru akció nélküli árával, vagy más, helyettesítő termék árával. 43 százalékuk viszont csak ritkán vagy soha nem végez ilyen jellegű összehasonlítást. 

A termékhez csomagolt ingyenes ajándék nem minden esetben jelent vonzerőt, hiszen a vásárlók fele nem mérlegeli, szüksége van-e arra az ajándékra, vagy sem, közel egyharmaduk pedig mindig vagy gyakran megteszi azt. 

Az ingyenes ajándék értékét a válaszadók 54 százaléka soha vagy csak ritkán számolja ki, 10 százalékuk mindig, 20 százalékuk pedig gyakran foglalkozik ezzel.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!