Gazdaság

2011.11.10. 06:06

Egyre drágább az üzemanyag - Túl a tűréshatáron?

Megyei körkép - Csillagászati magasságba szökött az üzemanyag ára, a kis- és a nagyfuvarozók is alig bírják már fizetni.

Tiger Szabolcs

- Huszonegy éve vagyunk a piacon, a fiaimnak nemrég felajánlottam a vállalkozásunk tulajdonjogát, de ők nem fogadták kitörő örömmel az ötletet. Szívesen dolgoznának a szakmában, de csak alkalmazottként, hogy ne keljen mások hibáiért is nekik felelni - mondta lapunknak Marton László pápai fuvarozási vállalkozó, akit az egyre drágább üzemanyagdíjakról kérdeztünk. Szerdától 421 forint a gázolaj és 397 forint a benzin literenkénti átlagára.

- Nem is hittük, hogy eddig emelkedhetnek az árak, és hol lesz még ennek a vége? A szakma már átlépte a tűréshatárt. Mi körülbelül tizenkétezer liter üzemanyagot használunk el havonta, ez nagyságrendileg öt-, öt és fél millió forintunkba kerül - hangsúlyozta Marton László.

- Kétségbeejtő, hogy a gazdasági problémák megoldásához mindig az autósokról és fuvarosokról próbálnak még egy bőrt lenyúzni. Nem csodálkozom, hogy a szakértők a fuvarozási cégek csődjét vizionálják - én magam is sötéten látom a jövőt -, a fuvardíjak ugyanis nem követik a költségeket. Eközben a megbízók teljesíthetetlen igényeket támasztanak - például a határidők terén -, s utána persze kötbérigénnyel állnak elő - mondta Marton László, aki szerint az, hogy a hét és fél tonnás teherautók után vissza lehet igényelni a november elejétől megemelt jövedékiadó-különbözetet, csak egy minimális segítséget jelent, ráadásul jóval több adminisztrációval jár.

Nagy Józsefné szerint ez nem is segítség, inkább büntetés a kisvállalkozóknak.

- Mi nem tudunk fenntartani hét és fél tonnás teherautót és szükségünk sincs rá. Ellenben a multi cégek, ahogy sok más esetben is, most ismét kedvezményt kapnak. Arra pedig kevesen gondolnak, hogy az üzemanyagárak emelkedését végül úgyis a magyar termékek bánják, és az átlagvásárlók fizetik meg, miután minden kereskedő továbbhárítja a pluszköltségét - vélekedett a veszprémi vásárcsarnokban zöldséges- standokat fenntartó kft. üzletvezetője. - Nekünk három autónk van, havonta 650 liter üzemanyagot fogyasztunk, de már nem sokáig bírjuk. Egyeztetéssel próbálunk kicsit spórolni, egy nap lehetőleg több termelőtől több árut veszünk át, így a nagyobb teherautóval kell menni, de csak egy kört.

 

Abban mindkét vállalkozó egyetértett, hogy hosszú távon kell megoldást találni a problémára. Nagy Józsefné szerint olcsóbban és nagyobb számban kellene hibrid járműveket gyártani, míg Marton László a biodízelről mondta el véleményét.

- Bár környezetkímélőbb, mint a gázolaj, a rendszeres alkalmazása miatt gyakrabban kell az üzemanyagszűrőket cserélni, s ha emiatt késünk, többet veszítünk, mint amennyit nyerünk. Ráadásul a hazai kutaknál nem is igazán lehet kapni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!