Gazdaság

2012.01.05. 18:38

Tanúsított házak

Megyei körkép - Az új építésű házakat követően a használtak után is kötelezővé vált az energiatanúsítvány elkészítése.

Tremmer Tamás

Új építésű lakóingatlanok esetében már 2009-ben kötelezővé tették az energiatanúsítvány kiállítását, a használatbavételi engedélyt csak ennek megléte esetében adták ki. Az intézkedést január 1-jétől a használt ingatlanokra is kiterjesztették. Tanúsítvány hiányában adásvétel esetén a földhivatal nem jegyzi át az ingatlan-nyilvántartásba a használt házakat, lakásokat, tájékoztatott Rikk József energetikai szakértő. Hozzátette, a jogszabály irodaépületekre, mi több, bérleményekre is vonatkozik. Az intézkedés környezetvédelmi célzatú. Minél kevesebb energiával "működik" egy épület, annál kevésbé terheli a környezetet.

A tanúsítvány elkészítése pénzbe kerül, a díjazás összege az elvégzett mérnöki munkával arányos. Nem mindegy, hogy egy olyan, viszonylag új építésű házról van-e szó, ahol minden dokumentáció rendelkezésre áll, vagy egy több évtizedes épületről, ahol a műszaki dokumentáció hiányos, vagy már nincs is meg. Azonban nem árt tisztán látni, egy korrekt felmérés és számítás esetén, legyen szó vételről vagy bérlésről, nagyságrendekben tudni fogjuk, milyen költségekre számíthatunk például a téli fűtési szezonban.

Rikk József elmondta, használt lakás adásvételekor még nem kértek tőle ilyet, de olyan már volt, aki kíváncsiságból megrendelte a tanúsítványt. Ennek érvényessége egyébként legfeljebb tíz év, de ahányszor eladnak egy lakást annyiszor kell elkészíttetni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!