Gazdaság

2012.11.07. 08:54

Fogyasztóvédelem fórum a vállalkozóknak

Veszprém - A fogyasztóvédelmi szabályokról és az ellenőrzésekről tájékoztatták a vállalkozókat az iparkamara fórumán.

Varga Ibolya

A Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara és a Kisosz hagyományosan legalább évente két közös fórumot szervez a fogyasztóvédelemről. Ezeken elmondják egyrészt a törvényi változásokat, másrészt összefoglalják az ellenőrzési tapasztalatokat - tudtuk meg dr. Molnár Ferenc, a kamara főtanácsosa bevezetőjéből. A jogszabályi hátteret és a megyei helyzetet az érintett  hatóságok és a békéltetőtestület vezetője vázolta fel. A fórumot Vágó Péter, a Kisosz elnöke vezette, aki úgy látja, hogy megyénkben is egyre több a szabálykövető vállalkozó. 

Az előadásokat dr. Vakli Károly, a Veszprém Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége vezetője kezdte. Elmondta, a nyáron új fogyasztóvédelmi törvény lépett életbe, mely jobban igazodik az európai előírásokhoz. Külön kitért a panaszok intézésére. A szóbeli panaszra lehetőleg azonnal választ kell adni. Az írásbelire érdemben harminc nap alatt kell válaszolni, ha elutasítják a kifogásokat, azt meg is kell indokolni.

Az élelmiszerek forgalmazására vonatkozó jogszabályoknak csak a felsorolása nyolcvanhét oldalt tesz ki  tudtuk meg dr. Leitold Józseftől, a Veszprém Megyei Kormányhivatal Élelmiszerlánc-biztonsági és Állat-egészségügyi Igazgatóság első számú vezetőjétől. Már csak ezért is célszerű a nagyobb vállalkozásoknál olyan szakembert foglalkoztatni, a kisebbeknél időnként tanácsadót felkérni, aki tisztában van ezekkel a kérdésekkel és segíti a működést.

Egyre inkább élünk a békéltető testületek munkájával, derült ki dr. Óvári László, a testület elnöke szavaiból. Országosan idén csaknem kilencezer ügyük volt. A megyében 2004-ben ötvennégy, tavaly kétszáznégy esettel foglalkoztak.

 

Vizsgálatok a termőföldtől az asztalig

Az élelmiszerekkel  kapcsolatos elvárások változását is felvázolta dr. Leitold József. A múlt század közepéig a fő elvárás a mennyiség volt, aztán kezdtek egyre nagyobb szerepet játszani a minőségi kérdések. Az élelmiszerekkel kapcsolatos botrányokkal derült ki, hogy a minőség elsősorban tartalmi fogalmat jelent, nem elég szépnek lennie az alapanyagnak, hanem biztonságosnak kell bizonyulnia. Ezért vizsgálják meg az útját a termőföldtől egészen a fogyasztó tányérjáig.

Ezek is érdekelhetik