Retro hétvége

2023.07.11. 19:00

Vonat, busz, repülő – ezt most jól megoldották!

Beszámoltunk már az első retró vasúti hétvégéről. Dicsértük a szervezést, a szerelvény-összeállításokat, gépcsodákat. Egy valamiről nem írtunk, amin sokan felháborodtak – de akik képben vannak és a szakemberek tudják, egy retró-vonatokkal teletűzdelt 29-es vonalon ez elkerülhetetlen.

Benkő Péter

A 187-es „Szerdzsó” még Füreden, később megfeküdt. A „Hörgő” (jobbra) remekül bírta Fotó: Benkő Péter

Azoknak is van igazuk, akik ingáznak, de nem túlzás, sőt jogos igény nem csak hazánkban, hogy időnként nosztalgia-vonatokat indítsanak. Nem különvonatok, menetrendi járatokat visznek, csak másfajta, öreg, ritka járművekkel. Hatalmas tömeg számára szerez felejthetetlen napot a vasúttársaság, a peronokon irdatlan a tömeg, az öreg kocsik szinte leszakadnak a nosztalgiázni vágyóktól.

Az említett jelenség a késés, mely miatt kár ilyenkor bosszankodni, nem ér annyit. Ritkán van retró-hétvége, hadd legyen ez a vasútrajongóké! A 60. születésnapjukat ünneplő NoHAB-ok közismert megbízhatóságuk miatt simán megbirkóznak a szűk ívekkel, a gyakori lassú jelekkel és a sűrű megállás-indulásokkal. A lassan ugyancsak hatvanéves szovjet „Szergejek”, melyek közül a majd’ eredeti gépezettel közlekedő klasszikokat hozták el, már picit kevésbé. Ugyanúgy az idehaza gyártott, de nem remotorizált 418-asok fiatalabb példányai sem. A 424-es gőzös viszont remekül helyt állt!

Minden pálya, gép adottsága más, s nehezen tudna új dízelmozdonyokat beszerezni a vasút, mert nem gyártanak. Viszont az idei retró-hétvégére felkészültek a szervezők, amikor megtervezték, ha bármi történne, legyen „kéznél” bizonyos állomásokon segélygép. Még nem említettük, hogy Füredig számtalan egyéb vonat (Vízipók IR, Katica sebes-) jár, Zánkáig meg az Erzsébet-tábori különvonatok. Ez mind-mind terheli a pályát, a keresztezések lassítják a menetidőt, ahogy a rengeteg le- és felszálló utas is. Emiatt ha csak egyetlen géppel történik valami – borul a feszített menetrend. Szombat kora délutánig nem akadt probléma, a késések átlag 15-20 percesek voltak. Ámde a Tapolcára tartó 19784-es vonat gépe, a 628 187 Révfülöp előtt feladta. Milyen előrelátás, hogy pont Révfülöpön várt egy remot-Szergej, ami klasszik-testvérét és vonatát továbbvitte. Ez és a nagy hőingás miatti váltóállítási probléma miatt délutánra jelentősen nőtt a késés, ami minden vonatot érintett a fentiek miatt. Mégis, remekül helytállt a személyzet és a gépek. Egyvágányú pályán, öreg masinákkal ez – véleményem szerint – inkább pozitív, mint felháborító.

A Badacsonynál már remot-gép segélyezte a klasszikot Fotó: Benkő Péter

Vasárnap más probléma adódott. Az Almádiból Szentkirályszabadjára kétóránként induló, az utasokat sétarepüléshez szállító Ikarus 55-ös adta meg magát. Nem csoda, nem mai járgány. De megoldották, Veszprémből küldtek egy Volvo B12B buszpótló buszt, s így – ha nem is farossal, de mehettek repülni az emberek. Keszthelyen két üzemképes faros várta őket.

Ha értékelni kellene az idei első balatoni retro-hétvégét, 10 pontból 10-et szavazok a szervezőknek, lebonyolítóknak. Megérdemlik, kimaxolták, amit lehetett! Az utasoknak pedig megértést, türelmet kívánok, mivel retró-hétvége csak jeles alkalmakkor van. És nagyon, de nagyon sokan kíváncsiak rá. 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában