Jelentősen megnőtt az adatforgalom, de állja a sarat a telekommunikáció

Hetek óta milliók tartózkodnak otthon a távmunka miatt, ráadásul az oktatás is online történik.

Juhász-Léhi István

Fotó: Pixabay.com

A vezető távközlési szolgáltatókat többek között arról kérdeztük, mekkora mértékben nőtt az adat- és a beszédforgalom.

A Vodafone Magyarországtól kapott tájékoztatás szerint felkészítették a hálózataikat a jelenleg tapasztalható, megemelkedett forgalomra.

Az elmúlt időszakban a Vodafone hálózatain mért, hanghívásokkal kapcsolatos adatokat tekintve a koronavírus miatti veszélyhelyzet első napjaiban 50 százalékos, azóta átlagosan 40 százalékos forgalomnövekedés tapasztalható.

A mobilinternet-adatforgalmat tekintve 20–25 százalékos növekedés jellemző. Nagyobb eseménynél, mint például Orbán Viktor miniszterelnök tájékoztatásai vagy az operatív törzs sajtótájékoztatói idején 50 százalék feletti az emelkedés. A vezetékes hálózaton a játék- és a HD minőségű filmletöltések okozzák a növekedést. A jelenlegi helyzetben a hatóságok munkájának, a digitális oktatásnak, illetve az otthonról történő munkavégzésnek kell előnyt élveznie, de eddig nem volt szükség ezzel kapcsolatban korlátozó intézkedésre – közölte a Naplóval a Vodafone, amely kiemelten fontosnak tartja, hogy a 65 év feletti korosztálynak támogatást nyújtson a szeretteikkel való kapcsolattartáshoz. Ennek érdekében április 6-tól 65 éves és idősebb, feltöltőkártyás ügyfeleiknek száz perc díjmentes lebeszélhetőséget biztosítanak, ezt 90 napig lehet felhasználni.

A Magyar Telekom vállalati kommunikációs igazgatósága úgy tájékoztatott, hogy a megnövekedett távmunka, illetve az internetes és tévés platformokon beinduló távoktatás nagyban átalakítja a megszokott hálózati terhelést, az elmúlt hetekben jelentős adatforgalom-növekedést tapasztaltak.

– Hatalmas feladat hárul most az ügyfélszolgálati munkatársainkra, valamint a hálózatüzemeltetéssel, hibaelhárítással foglalkozó kollégákra – derült ki a válaszukból.

A Magyar Telekom adatai szerint március végéig a mobil- és a vezetékes adatforgalmat tekintve 30, míg a mobil hangforgalomban 45 százalék körüli növekedés volt tapasztalható. A vezetékes hangforgalomban drasztikusan, mintegy 75 százalékkal emelkedett a forgalom.

Hangsúlyozták: a Magyar Telekom hálózati infrastruktúrája megfelelő a jelenlegi igényeknek, és a cég a saját eszközeivel is hozzá kíván járulni ahhoz, hogy ügyfelei a lehető legkönnyebben igazodhassanak a megváltozott körülményekhez. Ezért lakossági és üzleti mobiltelefonos ügyfeleiknek díjmentes extra adatot biztosítanak a munkához, a tájékozódáshoz és a családi kapcsolattartáshoz. Továbbá megtudtuk azt is, hogy az otthon tartózkodás idejének tartalmas eltöltéséhez több mint 200 filmet, illetve sorozatepizódot kínál a Telekom Videotéka díjmentesen az ügyfeleiknek.

– Március közepétől a hálózatunkon nőtt a forgalom, a hang- és az adatforgalom tekintetében egyaránt. Érdekesség, hogy a hangforgalom növekedése mögött javarészt az átlagosnál hosszabb hívások állnak – írta lapunk megkeresésére a Telenor.

Az adatforgalom alakulásával kapcsolatban jelenleg azt látják a vállalatnál, hogy a hálózatukon a napi teljes adatforgalom átlagosan körülbelül 30 százalékkal emelkedett. A növekedés már a reggeli óráktól kezdődően, fel- és letöltési irányban egyaránt jelentkezett, jelentkezik.  Ennél a szolgáltatónál is azt tapasztalták, hogy azokban az időszakokban, amikor az operatív törzs a tájékoztatóját tartja, az össz­adatforgalomban jól látható emelkedés tapasztalható.

A Telenor válaszából kiderült továbbá, hogy a mobilhálózat alapvetően „békeidőre” van tervezve, megfelelő kapacitástartalékokkal. A Telenor hálózatát felkészítették a lehetséges forgalomnövekedésre, képes az átlagosnál sokkal nagyobb igények kiszolgálására, és folyamatosan vizsgálják azt is, hogy van-e szükség a kapacitás további bővítésére.Mivel a jelenlegi helyzetben a mobilhasználat koncentrációja a mindennapokhoz képest földrajzilag eltérő területeken alakult ki (olyan helyeken esett vissza a forgalom, ahol a korábbi hétköznapokban magas volt, és olyan helyen nőtt meg, ahol ezt megelőzően alacsonyabb volt), a hálózaton több finomhangolást végeztek, országosan több mint 130 esetben. Ezek a hálózati kapacitás optimalizálását jelentik a rövid idő alatt átalakult felhasználói igényeknek megfelelően – közölte lapunkkal a Telenor képviselője.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!