Előnyök a vevőknek, amelyekről érdemes tudni

2021.01.05. 07:00

Megváltozott a kötelező jótállás

Január 1-én sok más jogszabállyal együtt az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállás szabályozása is módosult. Az eddigi egységes egy év helyett sávos rendszert vezettek be.

Rimányi Zita

Forrás: pixabay

Már többször írtunk az elmúlt hónapokban a kötelező jótállás változásáról, de ennek a lényeges fogyasztóbarát intézkedésnek a részleteire is szeretnénk felhívni a figyelmet a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda szakértőinek segítségével. A tíz és százezer forint értékű termékek esetében egy év marad, a száz és 250 ezer forint értékűeké két év, a drágábbaké három év. Emellett bővült a kötelező jótállás hatálya alá eső termékek köre, többek között a tízezer forint feletti nyílászárókkal, riasztóberendezésekkel, napelemes rendszerekkel, játék e-rollerekkel.

Új szabály az is, hogy ha a kötelező jótállás hatálya alá eső termék első meghibásodásakor megállapítható, hogy a termék javíthatatlan, a vállalkozás köteles azt nyolc napon belül cserélni vagy, ha a csere nem lehetséges, akkor nyolc napon belül a termék vételárát visszatéríteni. Ez alól azonban vannak kivételek, például az autók, az elektromos kerékpárok, a motorkerékpárok. Ha később kiderül, hogy a kötelező jótállás hatálya alá eső termék harminc napon belül nem javítható, a vállalkozás köteles azt nyolc napon belül kicserélni vagy az árát visszafizetni. Ez alól is kivételek az előbb említettek. Ha pedig három javítást követően a termék ismételten meghibásodik, akkor ugyancsak kötelező a csere vagy a visszavásárlás. Ha a javítás ideje a 15 napot meghaladja, akkor a vállalkozás köteles erről tájékoztatni a fogyasztót, a harminc napot pedig nem lépheti túl. Azután már kötelező a csere vagy a visszavétel.

Az új digitális lehetőségekhez alkalmazkodva a vállalkozás elektronikus úton (e-mail, applikáció) is átadhatja a jótállási jegyet a fogyasztónak. Hagyományos, azaz üzletben történő vásárlás esetén a papír alapú jótállási jegyhez is ragaszkodhat a vevő. Az esetleges visszaélések lehetőségét csökkenti az a módosítás, hogy a papír alapú jótállási jegynek tartalmaznia kell a vállalkozás bélyegzőlenyomatát és a kiállítás során a vállalkozás képviseletében eljáró személy aláírását is, e-jótállási jegy esetén pedig az elektronikus aláírást.

Meghatározták az eladó által a fogyasztó rendelkezésére bocsátandó szakvélemény kötelező tartalmi elemeit. Ezek akkor szükségesek, ha a vállalkozás a fogyasztó jótállási igényének teljesítését elutasítja. A szakvéleménynek tartalmaznia kell többek között a kifogást, a vizsgálati módszereket, a vizsgálat indokolással ellátott megállapításait is.

Az új szabályozás alapján a termék kijavítása esetén a jótállás időtartama meghosszabbodik a javításra átadás napjától kezdve azzal az idővel, amely alatt a fogyasztó a terméket a felmerült hiba miatt rendeltetésszerűen nem tudta használni. A vevő a jótállási igényét választása szerint a vállalkozás székhelyén, bármely telephelyén, fióktelepén, és a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál közvetlenül is érvényesítheti. Ha a szervizt keresi fel, az köteles a kereskedőt minden lépésről tájékoztatni.

Fontos hangsúlyozni, hogy az új szabályozás kizárólag azokra a tartós fogyasztási cikkekre vonatkozik, melyeket már idén vásároltak meg. A tavaly megvettekre a régi szabályozás az irányadó. Olvasóink fogyasztóvédelmi kérdéseiket – más témákban is – elküldhetik szerkesztőségünknek a [email protected] e-mail-címre. A szakértői válaszok lapunkban jelennek meg.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!