Elkéshet a karácsonyi ajándék

2021.11.25. 17:00

A webáruházak forgalma megnő adventkor, erre időben kell gondolni

Online ajándékrendelésnél számítani kell arra, hogy az év végén megszokott vásárlási láz miatt nem érkezik meg időben a kiválasztott termék. Körültekintő webáruházas válogatással ennek esélye csökkenthető. Ha mégis késik a csomag, jó, ha ismerjük jogainkat, lehetőségeinket, melyek révén kezelhetjük a helyzetet.

Rimányi Zita

Forrás: Pixabay

"Már most is több webáruház azt írja ki oldalára: nem ígéri biztosra, hogy az ajándékot karácsony előtt eljuttatja. Van olyan is, hogy erről nem található egészen pontos információ, de én tartok attól, hogy az eddig megrendelt és a mostanában megvenni készült termékeket már csak késve kapom majd meg. Szerintem az is előfordulhat, hogy a kézbesítési, szállítási kapacitás túlterhelt, de az is, hogy elfogynak a készleten lévő áruk az adventi vásárlási lázban, illetve alkatrész- vagy alapanyaghiány miatt nem szerezhetők be. Milyen jogaim vannak ilyen esetekben? Mikor számíthatok kártérítésre?" – kérdezte a szerkesztőségünket megkereső olvasónk. Kiss-Benedek Damarisz jogász, a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének szakembere megerősítette az említett tapasztalatokat. Elmondta, hogy karácsony közeledtével a vásárlások száma mindig megugrik, amit a tudatos fogyasztók nem hagynak figyelmen kívül. Tanácsokat adott ahhoz, mit tehetnek azért, hogy a gondosan kiválasztott és megrendelt ajándékok valóban a fa alá kerülhessenek online vásárlások esetében.

 

Visszaszámlálás a véghajrában

 

A legtöbb webáruház megadja a kiszállítás várható idejét, általában több napot meghatározva, például úgy, hogy december 1. és 5. között érkezik a csomag. Ha biztosan szeretnénk tudni, hogy a termék valóban eljut hozzánk még karácsony előtt, érdemes a webshoppal felvenni a kapcsolatot a rendelés leadását megelőzően és érdeklődni erről. 

 

– Az utóbbi években elterjedtté vált a webáruházak körében az a gyakorlat, hogy a karácsony előtti véghajrában feltüntetik azt a legkésőbbi időpontot, amikor még úgy rendelhetünk, hogy az december 24-ig teljesíthető. Ugyan még nem tartunk itt, nem vagyunk advent finisében, így sok felületen még nem látható ilyen információ, de várhatóan idén is több felületen találkozhatunk majd ilyen tájékoztatásokkal. Ezek egyértelműen megkönnyítik a fogyasztók dolgát. Természetesen előfordulhat, hogy a biztos ígéret, illetve a szerződésben szereplő konkrét teljesítési idő ellenére sem kapjuk meg az ajándékba szánt termékeket időben. Ilyenkor a kötelezett, vagyis a vállalkozás késedelembe esik. Ekkor követelhetjük továbbra is a szerződés teljesítését, vagyis a termék kiszállítását, vagy elállhatunk a szerződéstől és visszakérhetjük a pénzünket – kezdte tájékoztatását a szakember.

 

Készlethiány, rendeléstörlés

 

Felmerülhet a megtévesztő kereskedelmi gyakorlat gyanúja is késés esetén, hiszen nem a valóságnak megfelelően tájékoztatta a vállalkozás a fogyasztókat szolgáltatásának időpontjáról. Ilyenkor bejelentést lehet tenni a megyei kormányhivatalokban működő fogyasztóvédelmi főosztályokon. Akárcsak akkor, ha a vállalkozás készlethiányra hivatkozik, esetleg utólagosan törli a megrendelést. Ugyanis ügyelnie kellene arra, hogy csak annyi rendelést erősítsen meg, amennyi terméke van. 

 

Lényeges észben tartani, hogy a hatóság a jogsértésre reagálhat, nem intézkedik az egyedi jogvitában. Utóbbi érdekében ingyenes békéltető testületi eljárást érdemes kezdeményezni. Ezt akkor tehetjük meg, ha írásos nyoma van, hogy a kereskedővel nem sikerült rendezni a problémát. 

 

A kárt bizonyítani kell

 

A késedelmes teljesítés a szerződésszegés egyik nevesített esete. Tehát, ha abból adódóan igazolható kárunk keletkezik, megtérítését igényelhetjük a vállalkozástól. A kár meglétét, annak mértékét, a kár és a károkozó magatartása közötti ok-okozati összefüggést azonban a károsultnak kell bizonyítania. A szakértők szerint fogyasztói adásvételi szerződések késedelmes teljesítése kapcsán ugyanakkor az esetek többségében nem beszélhetünk ténylegesen realizálható kárról, mert annak több jogi feltétele is van. Viszont a késedelem miatti kompenzációs igényünket megpróbálhatjuk érvényesíteni a békéltető eljárás során. 

 

Olvasóink fogyasztóvédelmi kérdéseiket más témákban is elküldhetik szerkesztőségünknek a [email protected] e-mail-címre. A szakértői válaszok lapunkban jelennek meg. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!