Szakik és szabályok

2021.12.26. 07:00

Panaszlevelek: az udvarias, de határozott érvelés segíthet

Az új berendezések beüzemelését sokszor nem mindegy, ki végzi és minden készüléknek jót tesz a rendszeres karbantartás. Ám nem mindig szabható ez a garancia feltételéül.

Rimányi Zita

Amilyen öröm egy jól működő mosógép, olyan nagy bosszúság, ha elromlik

Fotó: Shutterstock

A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének ingyenes Panaszakadémia szolgáltatásához már többször fordultak amiatt vevők, amit elektronikus eszközük beüzemelésekor a szerelőktől hallottak. Az egyik panaszos egy új klímát vett, és amikor azt nála elhelyezte egy szakember, azt mondta neki: csak akkor érvényes az öt év garancia a készülékre, ha az éves karbantartást és tisztítást mindig ő végzi el, persze nem ingyen, hanem alkalmanként több ezer forintért. Ám a kötelező jótállás idejére nem szabható ilyen feltétel. Azon túl már igen.

A korábban vásárolt tartós fogyasztási cikkekre egy év kötelező jótállás vonatkozott. Amiket idén adtak el a kereskedők, azaz január elseje után, azoknál a termékeknél ez az idő hosszabb is lehet. Főleg nagyobb elektromos háztartási berendezéseknél, ugyanis a jogszabályok alapján a kötelező jótállás ideje már árfüggő. Vásárláskor érdemes arról tájékozódni, meddig tart. Ugyanis annak ideje alatt nem írható elő, hogy csak az eladó vállalkozás alkalmazottai végezhetik el az éves karbantartást. Azonban, ha a karbantartási tájékoztatóban szerepel, hogy évente szakemberrel kell átnézetni például a légkondicionáló berendezést – mert arra az átlagos fogyasztó szakszerűen nem képes –, viszont ezt a vevő elmulasztja, akkor jótállási igényekor igazolnia kell, hogy egy általa választott szakértő elvégezte a munkát. Különben a javítás vagy a csere nem lesz ingyenes. 

A kötelező jótálláson túl a cégek gyakran vállalnak plusz­- garanciát, amely hivatalosan szerződéses jótállás. Ebben az esetben már extra feltételeket határozhat meg a gyártó vagy a kereskedő. A szerződéses jótállás a kötelező lejárta után lép érvénybe, és általában több évre vonatkozik. Erről azt kell tudni, hogy a vállalkozás önkéntesen vállalja, ezért ilyenkor már eltérhet a kötelező jótállásra vonatkozó szabályozástól, és sajátos feltételeket szabhat. Időtartama alatt tehát szabadon mondható az, hogy csak akkor érvényes, ha a termék éves karbantartását a saját szakembereivel végeztetik el. Összességében tehát nem arról van szó, hogy a légkondicionáló berendezés éves, szakértő általi átvizsgálásának követelménye nem szabályos, hanem arról, hogy mikor szabható meg, hogy kinél kell megrendelni az ellenőrzést. 

Mivel ilyen ügyekben felmerülhet, hogy minderről félrevezetően tájékoztatják a fogyasztókat, gyanú esetén bejelentést lehet tenni az elsőfokú fogyasztóvédelmi hatóságnál, vagyis a megyei kormányhivatalok fogyasztóvédelmi főosztályain. Akkor pedig, ha egyéni ügyében van a vevőnek panasza és nem sikerül megállapodásra jutnia az eladóval, ingyenes vitarendezési eljárást kezdeményezhet a lakóhelye szerint illetékes békéltető testületnél. 

A fogyasztóvédők tapasztalatai szerint akkor jár jó eséllyel eredménnyel a vásárló gondjai rendezésekor, ha rendelkezik fogyasztói jogokkal kapcsolatos alapismeretekkel, ha levelében a panaszát világosan fogalmazza meg, átgondoltan érvelve, az udvarias, de határozott hangnemhez ragaszkodva. Akkor is érdemes írásban így eljárni, ha sokkal rosszabb minőségű eszközt kapott egy webáruháztól, mint amit a megrendeléskor a fotón látott.  

 

Olvasóink fogyasztóvédelmi kérdéseiket más témákban is elküldhetik szerkesztőségünknek a [email protected] e-mail-címre. A szakértői válaszok lapunkban jelennek meg. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában