Színről színre

2024.04.30. 11:30

Hommage à Albers címmel nyílt kiállítás a Veszprémi Művészetek Házában (képgaléria)

Sokakat émelygés fog el már pusztán a szótól: „rózsaszín”. Ám, akik nyitott szemmel járnak, érzékelhetik a rózsaszínt – önmagában vagy más színekkel alkotta kölcsönhatásban – kifejezetten ízlésesnek, esztétikusnak, mi több, elegánsnak is. Ehhez viszont azonosítani kell tudni az akár csak nüansznyi különbségeket is, ami tanulás nélkül nem megy. Ez volt a Bauhaus meghatározó alakjának felismerése.

Hankó András

Josef Albers (1888–1976) elmélete szerint nem a hullámhosszokban kifejezhető, konkrét színt képezzük le magunkban, hanem a tudatunkban társítunk ahhoz értékeket, minősítjük azt többek között a fenti jelzőkkel. Mindebből az is következik, hogy a mások művészeti alkotásait élvezni és érteni óhajtók, vagy éppen saját, a külvilágra hatni, másoknak valamilyen üzenetet közvetíteni kívánó alkotásokat létrehozni szándékozók nemigen boldogulhatnak a színelmélet elsajátítása nélkül (amire egyébként kitűnő eszköz Albers A színek kölcsönhatása – a látás didaktikájának alapjai című, magyarul is megjelent könyve).

Fotó: Fülöp Ildikó/Napló

Az sem árt, persze, ha van lehetőség a látás gyakorlati csiszolására. Márpedig Veszprémben szerencsére van, nem is akármilyen: a Művészetek Háza Modern Képtár–Vass László Gyűjtemény. A most megnyílt, Hommage à Albers című időszaki kiállítás megnyitóján Brányi Mária, Veszprém alpolgármestere ezt is kihangsúlyozta beszédében. Megemlékezett továbbá a Modern Képtár megalapításának időszakáról, arról, hogy ő maga is csak valamivel később döbbent rá igazán, micsoda kincs került Veszprémbe. Kiemelte: „Mi azon kevesek közé tartozunk, ahol a fiatalság úgy tud felnőni, hogy ilyen kulturális környezet veszi közre. Ahol úgy lehet megtanulni látni, hogy a XX. század második felének jelentős alkotóival, azok alkotásaival a múzeum látogatása során találkozni lehet.” Az alpolgármester a mostani tárlaton részt vevők közül külön megemlített két, Veszprémhez kötődő művészt. Egyik a városról készült, ikonikussá vált fotóalbumokat jegyző Szelényi Károly fotóművész – akit 81. születésnapja alkalmából Vass László köszöntött a megnyitón –, a másik pedig Halmi-Horváth István festőművész, művésztanár, akinek Struktúra I. elnevezésű objektje 2014 októbere óta látható a Kossuth utcai aluljáró bejáratánál.

A Vár utca 3–7. szám alatt, július 7-ig megtekinthető kiállításon rajtuk kívül Benedek Barna, Varga Bertalan és Wolsky András műveivel, valamint Josef Albers eredetileg 1926-ban elkészített, Rakásolható asztalok című alkotásával találkozhatnak a modern művészet iránt rajongók, illetve mindazok, akik ugyan még kevéssé járatosak ebben a világban, ám szeretettel nyitják meg előtte a lelküket.

Ami biztos, az az, hogy mindenki gazdagabban ballaghat majd le a teljes megújuláson áteső, a régit és a legkorszerűbbet szenzációsan ötvöző várból. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában