2009.01.29. 03:28
Megkésett játékok
<b>Veszprém</b> - Egy szegedi általános iskolában tavaly ősszel kilenc-tíz éves diákok nemi erőszakot követtek el lány osztálytársukkal szemben. A társadalmat megrázó eset kapcsán <em>Bálint Bánk</em> klinikai gyermekpszichológussal, családterapeutával beszélgettünk.
- Fejlődés-lélektanilag a hat és a tizenegy év közötti kisiskolás kor a legnyugodtabb időszak, ekkor normális esetben a szexuális vágyak nem dominálnak, a nemi ébredés az óvodáskorban nagyjából megtörtént, és majd csak a serdülőkori hormonális változásokkal tér vissza, akkor kerül megint az érdeklődés középpontjába.
Az általános iskola szabálykövetésre tanít, ráadásul a kisiskolások már képesek kontrollálni vágyaikat.
A szegedi iskolásoknál valószínűleg ez a folyamat nem játszódott le, a szexuális érdeklődést tekintve bent ragadtak az óvodáskorban, csakhogy életkoruknál fogva az érdeklődésük hamvasságát és esetlegességét elvesztették. Egy megkésett játékot űztek.
- Kirívó esetnek gondolja a szegedi iskolában történteket?
- Attól tartok, nem egyedi esetről van szó. Társadalmi jelenség, hogy egyre fiatalabb korban jelentkezik a szexuális érdeklődés.
Számtalan szexuális inger éri a gyerekeket, az internettől egészen a mindennapi szóhasználatban általánossá váló, a szexusra utaló kifejezésekig, széles a választék. A gyerekek mindig is siettették a felnőtté válást, csakhogy most ehhez a felnőttekben jó partnerre találtak.
A lányok például szülői asszisztálással meglepően korán sminkelnek, vesznek fel kihívó ruhát, a társadalom is jó partner ebben.
- Megoszlik a vélemény, hogy a család vagy a tanintézmény felelősségét kell általában inkább keresni a tanulók deviáns magatartása mögött. Ön szerint?
- Mindkettőnek nagyon fontos szerepe van a gyermeknevelésben, az a probléma, hogy sem a családnak, sem a pedagógusoknak nincs ráhatásuk a társadalmi változásokra.
A fogyasztói társadalomban a gyerekek nem tanulják meg késleltetni a szükségleteik kielégítését. Mindent azonnal akarunk - így vagyunk a szexszel is.
A társadalom olyan kísértéseknek teszi ki a gyerekeket, amivel nem tudnak mit kezdeni. Szétnyílt az olló, a biológiai érettség egyre korábban jelentkezik, miközben a társadalmi érettség kitolódott.
- Egyöntetű a vélemény: az általános iskolások egyre durvábban beszélnek, a legkisebb konfliktusra is agresszióval reagálnak.
- Az agresszió is társadalmi jelenség, a gyerekek bőven találnak ehhez mintát.
Ma sok a kísértés, ezek egy része elérhetetlen, ami frusztrálja az embert, ez pedig egyértelműen erőszakot szül. Másrészt nem kényelmes dolog kulturált vitában meggyőzni a másikat, ahhoz idő kell, türelem és felkészültség, hogy érvelni tudjak.
Úgy gondolom, nem bízhatunk minden döntést a gyerekekre, hiszen ők azt nem látják át, hogy hosszú távon mi szolgálja az érdekeiket. A tiltáson való gondolkodás már megkésett reakció. Nevelni kell őket, hogy bennük legyen a késleltetés képessége.