Hírek

2014.11.19. 15:55

Rutinvásárlás, rutinellenőrzés, megszégyenítés

Pápa Nem gondoltam volna, hogy 61 évesen ezt kell megérnem. Ilyen korábban még sohasem fordult elő velem - állítja a pápai N. Elemér, aki úgy érzi, egy átlagos vásárlás alkalmával megszégyenítették az egyik helyi szupermarketben.

Polgár Tibor

Pedig egyszerű rutincselekvésnek indult a dolog, amin az ember nem agyal túl sokat: csupán a bevásárlókosárba teszi a szükséges termékeket. N. Elemér elmondása szerint két csomag vöröshagymával és egy csomag citrommal érkezett meg a pénztárhoz, fizetett, majd a blokkot hátrahagyva távozni készült. Ekkor mellélépett egy biztonsági őr, aki megkérte, hogy termékellenőrzés miatt a blokkal együtt fáradjon vele, ugyanis joguk van bárkit ellenőrizni. Mindenki szeme láttára elkísértek az épületen belül nagyjából középen található helyiséghez, ahol a biztonsági őrök monitorjai vannak. Ott mondták, hogy rakjam ki a táskám tartalmát. Benne volt a vöröshagyma és a citrom, ezeket lemérték, mindent rendben találtak. Szóltak, hogy rakjam ki a zsebeimet is. Miért, loptam? - kérdeztem. Nem mondtuk - válaszolták. Azonban egyértelmű volt a helyzet, meggyanúsítottak lopással. Ilyen aljasság még sohasem történt velem. Bevallom, ekkor elszakadt nálam a cérna. Nagyon ideges voltam, a zsebeim tartalmát az asztalra csaptam. Gyógyszer és cigaretta volt nálam. Talán kicsit hangos is voltam. Erre felszólítottak, hogy viselkedjek, mert ha nem fogadok szót, rendőrt hívnak. Ezen a hangnemen még inkább felhúztam magam. A legkellemetlenebb az volt, hogy mindez a nyilvánosság előtt zajlott le.

Persze nem volt nálam lopott dolog, így véget ért a megszégyenítésem - elevenítette fel a történteket a 61 esztendős férfi, aki még napokkal az eset után is feszültté válik, ha szóba kerül a kellemetlen incidens.

De vajon mivel válhatott gyanússá Elemér? Kérdésemre a történet főszereplője elismerte, vásárlás közben az utcai szemüvegét lecserélte az olvasószemüvegére, hogy el tudja olvasni a felesége által írt bevásárlócetlit. - Emellett egyszer belenyúltam a zsebembe a zsebkendőmért, és kifújtam az orromat. Tudtam, hogy a szupermarket be van kamerázva, ezért a szemüvegcserét és az orrfújást is jól felismerhető, látványos mozdulatokkal végeztem el, hogy véletlenül se keveredjek gyanúba. Hát, mégiscsak sikerült - sóhajtott Elemér. Mint mondta, az egész eljárásban leginkább azt kifogásolta, hogy nem egy különálló, zárt helyiségben, hanem a nyilvánosság előtt rakatták ki a zsebeit.

Az esettel kapcsolatban megkerestük az érintett üzletláncot, melynek kommunikációs vezetője e-mailben válaszolt a Naplónak.

- Üzleteinkben sajnos nagyon gyakran történnek lopások. A biztonsági őr feladata többek között az általa őrzött terület és árukészlet védelme, így megalapozott gyanú esetén csomag- vagy járműellenőrzést is végrehajthat annak érdekében, hogy a lopásokat - a lehetőségekhez mérten - mérsékelni lehessen, meg lehessen előzni. Ehhez természetesen nem megengedett bármilyen módszer, és rendkívül szigorú szabályai vannak annak, hogy milyen esetben hogyan járhat el a biztonsági őr. A jogszabály ide vonatkozó részéről és az eljárásról minden üzletünkben vevőtájékoztató van kihelyezve - írja levelében Fehér István kommunikációs vezető.

Hozzáteszi, az általuk alkalmazott biztonsági szolgálatok minden esetben a hatályos jogszabályok, különösen a vagyonvédelmi törvény rendelkezései szerint végzik a tevékenységüket.

- A biztonsági szolgálat tagjai a vásárlókat is csak a törvénynek megfelelően ellenőrizhetik, a jogszabály alapján megkérhetik a vásárlókat csomagjaik bemutatására. A jogszabályban nincs korlátozás az ellenőrzés helyére vonatkozóan, a vásárló kérése alapján lehetőség van annak az eladótérben, vagy akár különálló, zárt helyiségben történő lebonyolításra is. A vásárlókkal szembeni udvariatlan és megszégyenítő modor természetesen semmilyen körülmények között nem megengedett - közölte Fehér István.

Tájékoztatása szerint N. Elemér esetét kivizsgálták, és ez alapján a panaszos ellenőrzése mindenben megfelelt a hatályos jogszabályi rendelkezéseknek.

- Bár utólag nehéz rekonstruálni a felek között történtek hangnemét, ha ezt vásárlónk sértőnek érezte, az érintett bolti alkalmazottak nevében is őszinte elnézését kérjük - fogalmazott a kommunikációs vezető.

Egyszerű, hétköznapi sztori Eleméré, amely azonban talán mindannyiunk számára tartogat tanulságokat.

Ezek is érdekelhetik