Külföld

2009.12.20. 07:26

Ezrek rekedtek a Csatorna-alagútban

Teljesen leállították vasárnap a Nagy-Britanniát Franciaországgal és Belgiummal összekötő Eurostar szuperexpresszek közlekedését, miután előző éjjel ezrek rekedtek az időjárás miatt elromlott vonatokon a Csatorna-alagútban, és szombat este a Párizsban rekedt utasokért küldött mentesítő vonat is elromlott.

Kiss Nikolett

Az óránként 300 kilométeres sebességgel közlekedő, futurisztikus formatervezésű vonatok közül egyszerre öt rekedt szombatra virradó éjjel az angol partok felé vezető Csatorna-alagútban, több mint kétezer utassal. A vonatok Párizsból és Brüsszelből tartottak London felé, amikor egymás után elromlottak.
A problémát az időjárás okozta, Franciaországban ugyanis - Nagy-Britanniához hasonlóan - szokatlanul fagyos az idő, ám az alagútban meleg és párás a levegő. A rendkívül bonyolult szerkezetű villamos mozdonyok elektronikus szabályozó rendszerei a hirtelen hőmérsékletkülönbség és a kicsapódó nedvesség miatt felmondták szolgálatot, és a vonatokat a biztonsági berendezések leállították.
Az utasok zöme 12-16 órát töltött a mélyben. A szerelvényeken rövid idő alatt elfogyott a víz és az élelmiszer, a légkondicionálás leállt, és több utasra pánikroham tört rá a bezártság és a levegőtlenség miatt.
Szombat estig semmilyen érdemi magyarázat nem hangzott el arra, hogy az evakuálás miért tartott több mint fél napig.
A Eurostar expresszeket üzemeltető vállalat vezérigazgatója, Richard Brown a cég nevében hivatalosan elnézést kért az alagútban rekedt ezrektől, és közölte: mindenki visszakapja a menetjegyek árát, ezenkívül minden érintett utas 150 font (45 ezer forint) kártérítést, és két hónapon belül felhasználható ingyenjegyet kap.
A Eurostar szombaton "nagyon korlátozott" számú járatot indított; ez összesen két mentesítő vonatot jelentett. Az egyik Londonból Párizsba, a másik Párizsból Londonba indult szombaton késő este.
Ez utóbbi is azonban elromlott, nem sokkal azután, hogy az angliai oldalon kiért az alagútból. A szerelvényen utazó 750 személyt egy másik vonatra szállították át; utazásuk a megszokott két és fél óta helyett hat órán át tartott.
Ezek után a Eurostar közölte, hogy vasárnapra minden menetrendszerű járatot törölt.
Az érintett utasok száma alapján a hétvégi sorozatos vonatelromlás volt a legsúlyosabb incidens a másfél évtizede üzembe helyezett alagútrendszer eddigi történetében.
Az alagútban a korábbi években kétszer is előfordult, hogy kamionok gyulladtak ki a teherautó-szállító vonatokon, és a sofőröket ki kellett menteni, de a személyszállító Eurostar vonatok még soha nem rekedtek a mélyben ilyen hosszú időre.
Az 1994-ben átadott Csatorna-alagútban háromféle vonat közlekedik. A Eurostarok csak utasokat szállítanak, a két part között ingázó, Le Shuttle nevű szerelvényeken pedig személyautók és buszok kelhetnek át. Emellett külön, csak teherautók szállítására kialakított szerelvények is közlekednek az angliai és a francia partok között.



Címkék#eurostar

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!