Kultúra

2009.01.30. 03:29

Kreativitás és nevelőerő - Új módszer a Dohnányiban

<b>Veszprém</b> - Új tanítási módszert vezettek be a Dohnányi Ernő Zeneművészeti Szakközépiskolában, melynek lényege, hogy a tanulók kisebb csoportokban együtt készülnek fel egy-egy témából, melyből aztán közösen adnak elő egy produkciót.

Mátyus Tamás

Eddig kivétel nélkül zenei témákkal foglalkoztak, most először azonban, a korábbi munkák sikerein felbuzdulva, elérkezettnek látták az időt, hogy egy komolyabb, több tantárgyat érintő projektbe vágják a fejszéjüket: ez pedig egy Carmina Buranából vett idézet alapján Félre könyvek...! Boldog élet útja vár...! címmel a középkor bemutatása volt. 

Kilenc alprojektet hirdettek meg, egytől egyig figyelemfelkeltő, elgondolkodtató címmel, melyekre előbb tíz-tizenöt tanuló jelentkezhetett (megjelölve két másik lehetőséget is, arra az esetre, ha mégsem férne bele az első helyen választott csoportba), majd utána osztottak két-három tanárt is hozzájuk.

- Nem feltétlenül a szaktanárok kapták a különféle témákat - emeli ki Kováts Péter igazgató, és gyorsan hozzáteszi: így természetesen nekik is kihívás volt az együtt dolgozás, ugyanúgy gyűjtötték az információkat, mint a diákok, és közösen készítették el a műsort is. 

Érdemes megfigyelni a témacímeket: a gasztronómiáról szólt A csóri csuka mája, a nagy pestisjárványról az Ép testben épp, hogy élek, a tánczenéről és az udvarlásról a C-dúr, D-dúr, Truba-dúr, de találhattak a középkori várakról, a fénymisztikáról vagy épp az István-Koppány csata veszprémi vonatkozásairól is feladatot - utóbbi esetben rockopera-készítést - a diákok. 

A lényeg a kreativitás volt, minél ötletesebb előadásokat vártak tőlük, melyekbe minél több, a témához kapcsolódó ismeretanyagot kellett beleszőniük.

Hétfőtől kezdhették el a felkészülést, szerda délután pedig már kész kellett hogy legyen a műsor, melyek után kora este igazi középkori lakoma várta a résztvevőket, fatálakban, ám a kor szokásainak megfelelően evőeszköz nélkül. 

- Természetesen ilyenkor az órarend is megváltozik - teszi hozzá az igazgató -, az egyes tantárgyak helyett napokig együtt készülnek tanárok, diákok, hogy csiszolgassák, tökéletesítsék azt a végterméket, amit aztán a többiek elé tárnak. 

Óriási nevelési erő van ebben a módszerben, itt nincs jó és rossz tanuló, ötletek vannak, és mindenki megmutathatja tehetségét - összegzi a változás lényegét.

- Régen szerettem volna már, hogy elmozduljunk ebbe az irányba, most pedig, hogy látjuk, mennyire bevált, szeretnénk beépíteni pedagógiai programunkba is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!