Kultúra

2010.10.27. 15:24

Pötyögtető ország

Veszprém - Különböző szakmákra bomlott szét az egykori gyors- és gépírás szakterület az OKJ bevezetésével. A gépírást azonban nemcsak szakmaként érdemes megtanulni, mindenkinek hasznos lenne elsajátítania, aki használja a számítógépet, hiszen rengeteg időt és energiát lehet megtakarítani a tízujjas vakírással.

Deák Dóra

A gyorsírás az utóbbi években rendkívül visszaszorult, az ügyviteli titkár szakma leágazásaként tanulható már csak - mondja Kanyár Erika, Brusznyai-díjas középiskolai tanár, közíró, folytatva, a gépírást sem tanulja mindenki, pedig már az általános iskola negyedik-ötödik osztályában tanítani kellene, amikor a gyerekek elkezdik használni a computert.

Nemcsak a titkárnőknek hasznos ismeret ez, de az egyetemistáknak, sőt még nekünk, újságíróknak is áldásos lenne, ha a két ujj helyett tíz ujjal, vakon tudnának gépelni. A tanárnőtől megtudom, a pötyögtetőnek az az illúziója, ha néhány billentyűt gyorsan leüt egymás után, már tud gépelni. Pedig egy perc alatt 2-3 ujjal 100-120 billentyűt lehet leütni, míg tíz ujjal - némi gyakorlás után - ennek a duplájára lennénk képesek. A bajnoki sebesség Magyarországon 450 billentyű percenként, míg a világbajnok több mint 800 billentyűt is le tud ütni egy perc alatt.

- Nálunk lényegesen gazdagabb országok sem engedik meg maguknak, hogy az emberek csak pötyögtessenek, mert az idő pénz. A nemzetgazdaságnak rengeteg munkaóra veszteséget jelent a két-három ujjas gépelés, főként akkor, ha egy jelentős pozíciójú személy tölti ilyen haszontalanul az idejét. Nem véletlen, hogy nálunk gazdagabb, de praktikusabban gondolkodó országokban már 12 éves korban mindenki elsajátítja a tízujjas vakírást - fogalmaz a tanárnő.

A tízujjas gépelés előnye, hogy bizonyos sebesség után az írás, azaz a gépelés nem köti le a figyelmünket, teljes mértékben a munkánkra tudunk koncentrálni, mivel az írástechnika automatizálódik. Nem oszlik ugyanis meg a figyelmünk a monitor, a billentyűzet és az írnivaló között, így a hibázás, tévedés lehetősége is jóval kisebb. Nemcsak az Országgyűlés jegyzőkönyveinek rögzítéséhez lenne fontos a sztenográfia ismerete, a mindennapi munkában, megbeszéléseken, értekezleteken is nagy segítség lehetne a gyorsírástudás, nem beszélve az egyetemi, főiskolai jegyzetelésekről.

A magyar közoktatásban sok, a gyakorlati életben igazából nem hasznosítható ismeretet kell elsajátítaniuk a tanulóknak, míg a tízujjas vakírást, ami a hasznukra válhatna, sajnos csak egyes szakközépiskolákban és szakképző évfolyamokon tanítják. Éppen ezért a törvényhozásnak kellene lépnie, hogy nálunk is kötelezővé tegyék már az általános iskolákban a tízujjas gépelés elsajátítását  hangsúlyozta végül a tanárnő, aki a gyorsírást, mint szellemi sportot művelve maga is 25 éven keresztül a világ legjobb gyorsíróversenyzői közé tartozott, és tanítványa Rodenbücher Katalin is ott van a világ legjobbjai között, kétszeres világbajnok.

 

Rohanó világunkban a gyorsírás tanítása is fontos lenne, mivel fejleszti a memóriánkat, az analógiás gondolkodásunkat, a koncentráló és szelektáló képességünket, a nyelvi tudatosságunkat, a helyesírásunkat, a stílusunkat is. Folyóírással percenként 35-40 szótagot tudunk leírni, fogalmazási gyorsírással ennek ötszörösét, ám ez sem elég az élőbeszéd rögzítéséhez, mert a folyamatos beszéd sebessége 280-320 szótag között mozog, sőt lehet ennél gyorsabb is.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!