Kultúra

2011.01.18. 14:51

A visszapörgetett idő - Csókos asszony a Petőfi Színházban

Veszprém - Operetten nem kér számon az ember shakespeare-i magasságokat és mélységeket, hiszen köztudottan a fülbemászó dallamok, elmés beszólások és a színes ürességek műfaja, én mégis elvárnék legalább valami apró aktualitást, különös ötleteket a rendezőtől, hogy megmentse az unalomtól az előadást.

Bartuc Gabriella

Oberfrank Pál azonban a jelek szerint nem újító típus, inkább a klasszikus sémákat követi, így aztán nem valami izgalmas, inkább csinos, ügyes produkció született, sok jó színészi alakítással. Amit a premier közönség nem vett zokon, sőt, boldogan ismerte fel az örökzöld slágereket. Mi muzsikus lelkek, Most, amikor minden virág nyílik, Gyere, te nímand!, Van a Bajza ucca sarkán egy kis palota, Látta-e már Budapestet éjjel?, Asszonykám, adj egy kis kimenőt!, Éjjel az omnibusz tetején -  hogy csak néhányat említsünk.

Oberfrank Pál irányításával egyszerűen stílust játszik a társulat elegánsan, szaloniasan, mint a Nagymező utcában, amit ha jól csinálnak, szinte rendezni sem kell, magától megrendeződik, hiszen adottak a sémák. És a Petőfi Színház csapata jól játssza. A primadonna és a bonviván, Pünkösdy Kató és Dorozsmay Pista szerepe két szép, szeretnivaló színész, Halas Adelaida és Szeles József szárnyaló énekhangján szólal meg. Elemében van  Szűcs Krisztina (Rica) és Keresztes Gábor (Ibolya), még ők a legmaibb figurák és Csarnóy Zsuzsanna (Hunyadiné), akit egyből a szívünkbe zárunk. Mulatságos Kőrösi Csaba Kubanekje. Hirtling István (Tarpataky báró) önérzettel és férfivarázsában bízva játszik, de az egész kitűnő gárda fáradhatatlanul táncol, énekel, szeret és szenved.

A jó színészi teljesítmények mellett a bemutató alapvető élménye, hogy megállt és szinte visszafelé pergett az idő. Átvitt és konkrét értelemben is. Egyrészt, mintha visszalépnénk a színházi forradalmak előtti korba, mintha meg sem történtek volna a színpadi formabontások és nyelvújítások. Másrészt meg végtelenül hosszúnak tűnik a három és fél óra hossza, annak ellenére, hogy tényleg van ebben a darabban minden: talált gyerek, szegény lányból lett ünnepelt primadonna, sanzonett, fuccsba ment, majd mégis nyélbeütött eljegyzés, szeretnivalóan link udvarló, mecénás báró, véreshurkájára és nevelt lányára büszke hentes, hastánc, még egy párbajpisztoly is eldördül (véletlenül).

A Csókos asszony Zerkovitz Béla legsikerültebb műve, pedig élete során 36 operettet írt, s mintegy 800 dalt komponált. Az 1926-os premieren tombolt a publikum, akkoriban Honthy Hanna, Somogyi Nusi és Kabos Gyula játéka egyfajta garancia volt a sikerre.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!