Kultúra

2011.03.31. 17:11

Dolcsaja vita orosz módra, avagy a vörös hercegnő bizarr története

Veszprém - Csákányi Eszter Galinája zseniális alakítás, mintegy berántja a nézőt Brezsnyev lánya tragikomikus összeomlásának folyamatába. Kiváló partnere a tévériportert játszó Molnár Áron, aki meghívja valóság-show-jába a kicsapongásairól híres, de már öreg Galinát. Nem akar ítélkezni felette apja bűneiért. Igazságtétel helyett szaftos kis bohózat kerekedik az egészből.

Bartuc Gabriella

Dolcsaja vita, avagy hol van már a tavalyi hó? De azt is mondhatnánk, utánunk a vízözön. Stílusosan, a globális elhülyülés szellemében afféle Mónika-show-ban szembesíti a nézőt a kommunizmus emlékével Peter Pavlac pozsonyi drámaíró. Olyan műfajba helyezi a témát, amelyben semmit nem lehet átgondolni. Egy ilyen tévéműsornak nincs más tétje, mint a szórakozás, illetve szórakoztatás  minél nagyobb hülyeséggel, annál jobb. Bár elő vannak készítve a tényadatok, sorjáznak a kivetítőn a Szovjetunió híres embereiről készült fotók, filmbejátszások, de minden röhejessé válik Galina nyomdafestéket nem tűrő kommentárjaitól. Meg is mutatja, mi az a két dolog, amit szeretett életében. A pezsgő és mondjuk úgy, hogy a pasik. Ennyi éppen elég volt az orosz édes élethez. A dolcsaja vitához.

Tulajdonképpen illúzióromboló az előadásnak ez a valósága, az erkölcsi és szellemi sivárság, az értékvesztés, amely beépül a mindennapokba, eltorzítja a jellemet. Mintha cirkusz lenne az egész világ és bohóc benne minden férfi és nő. S nem csak azért, mert Galina mindig is bohóc akart lenni.

Mai magyar közvélemény-kutatással indul a tévéműsor. Az utca emberét kérdezik a filmbejátszásban arról, hogy ki volt Brezsnyev, mi a kommunizmus. A tizenéveseknek már fogalmuk sincs, hülyeségeket beszélnek, a lepukkant öregek meg csak a szépre emlékeznek. Hol van már a tavalyi hó? - kérdezi a tévéműsor címe. Tényleg, ki emlékszik már az egészre? A modern kor egyik legnagyobb tragédiájára.

Mindjárt az előadás elején létrejön a hallgatólagos megegyezés a szereplők és közönség között. A rögtönzött közvélemény-kutatás után feltesz pár vicces kérdést a műsorvezető nekünk: pl. hányszor tüntette ki magát Brezsnyev? Mi az a három kitüntetés, amit nem kapott meg? (hős anya, hős város, kiváló áruk). Tehát egyértelművé teszi, mi vagyunk a reality show közönsége, akik végignézzük ezt a bohózatot Brezsnyev lányáról.

A két szereplő, Csákányi Eszter és Molnár Áron képes elhitetni velünk, hogy improvizálnak, hogy néha ők maguk is meglepődnek a másik reakcióján, ettől vibrál a játék. Molnár Áron riportere egyszerre csábító és elcsábított, ahogy ezt a reality show-k megkívánják. Abszolút pontosan hozza a műsorért mindent bevető tévériporterek lendületét, tartását. Csákányi Eszter Galinája esendő arc az uralkodásra termett vezérek között.  Maga is tisztában van a természetével, amely kínos a környezetének, teher. A veszprémi közönség konformistább része most is döbbenten nézte. Jaj, hú - hallatszott a közönség soraiból egy-egy szaftos kiszólás után. Nem csoda, hogy ilyen szövegkörnyezetben a peresztrojka nem más, mint Rajsza Gorbacsov klimaxa. Ebben az egész katyvaszban, amibe Galinával együtt belekeveredtünk, semminek semmi értelme. Szerencsére előbb-utóbb úgyis mindent elfelejtünk. Csak a pezsgő marad és a vodka, de már az sem a régi. Elkeserítő, nagyszerű előadás.

 

Peter Pavlac pozsonyi író darabját, a Dolcsaja vitát Ardai Petra rendezésében láthatta a Pannon Várszínház közönsége a Veszprémi Tavaszi Fesztivál keretében. Az Orlai Produkciós Iroda megbízásából Parti Nagy Lajos fordította a Pozsonyban is nagy sikerrel játszott darabot magyarra.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!