Lóerő

2011.04.01. 06:37

Hazánk a futóművesek Mekkája?

Tapolca - Magyarországot minden bizonnyal szeretik az autógyárak, konrétan a gépjárműfutóműveket gyártó vagy azt forgalmazó cégek. A hazai útminőség ugyanis általánosságban kellően sokkolja az autók futóműveit, amelyek lényegesen hamarabb mennek tönkre vagy szorulnak karbantartásra, mint Európa fejlett államaiban.

Szijártó János

Lapunkban korábban már írtuk, hogy a gumik esetében 30-40 százalékkal rövidebb élettartamra számíthat egy magyar utakon közlekedő autós, mint ha Nyugat-Európa útjain járna. Ez a tétel a futómű esetén fokozottan igaz, Lovász Róbert tapolcai szervizvezető szerint akár többszörösére is nőhet a hibák esélye ebben az összefüggésben.

- Az autók futóművét, felfüggesztéseit különböző behatások, deformálódások érik, hazánkban sajnos a kátyúk, a rossz minőségű útburkolat nagyon komoly károkat okozhat. De egy rosszul felmért járdára való felállás, vagy a túlzott súlyterhelés, esetleg egy jelentősebb zökkenés is ide vezethet. Ilyenkor megváltozhat a kerék összetartása, dőlése, futása.

Éppen ezért fontos, hogy a vezetés biztonsága szempontjából szakember ellenőrizze, állítsa be a futóművet. A hibás futóművel használt gépkocsi vezetése fárasztó és ráadásul nem is biztonságos, mivel állandóan korrigálni kell a kormányt menet közben - mondta Lovász Róbert. A mai korszerű autók többségénél az első és hátsó futómű is állítható. A hátsó futómű beállítása ugyanolyan fontos, mint az első tengelyen történő állítás, mert ennek hiányában gumikopás, elhúzás, kormányferdeség léphet fel.

Ezeket a munkákat csak egy speciális műszerrel lehet optimálisan elvégezni. Ha bármely szokatlan jelenséget észlel bárki az autójánál, amely a futómű rendellenességére utal, járjon a végére lehetőleg minél előbb. Ilyen jelenség lehet például a gumik széleinek rendellenes kopása, a kanyarodásnál észlelt visító hang, a kerekek felől hallható búgás, esetleg kopogás, a nehézkes kormányzás, a kormányrázás, vagy ha félrehúz valamelyik irányba az autó. Az említett jelenségek egy része megszüntethető a futóműbeállítással vagy valamelyik meghibásodott alkatrész cseréjével.

Mindenképpen javasolt évente vagy 10-15 ezer kilométerenként a futómű tüzetes átvizsgálása, hogy az állításon túl láthatóvá váljanak a rejtett hibák is, akár az olajfolyás vagy a féltengely, a gumiharangok állapota. Az időben elvégzett szakszerű átvizsgálás növeli az üzembiztonságot, csökkenti az üzemeltetési költséget, és meghosszabbítja a többi alkatrész élettartamát.

 

Az autók helytelen futómű-beállítása a gömbfejeket, a felfüggesztéseket, a kerékcsapágyakat, a lengéscsillapító szárát erősen terheli, és ezáltal nagymértékben rontja a gépkocsi egyenes futását, kanyarodásnál pedig kifejezetten veszélyessé válhat a jármű viselkedése. Nem elhanyagolható tényező az sem hogy a futómű hibája vagy rossz beállítása következményeként növekednek a gépjármű üzemeltetési költségei is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!