Lóerő

2011.05.30. 12:09

Világrengető ötlet a Balatonon: merev szárny az Avataron

Világrengető ötlettel állt elő az Avatar kapitánya, Soponyai Géza: a hagyományos vitorlázat helyett repülőgépeknél használt merev szárnyat erősített hajója árbocára. Az elképesztő szerkezetet Balatonkenesén élőben is megcsodálhattuk.

Szabados Judit

A vízi csodáról már tucatnyi pletyka járta körbe a Balatont, az egész vitorlástársadalom árgus szemekkel figyelte, vajon mivel rukkolnak elő Soponyaiék a Kékszalagra. Újításuk egyedülálló, nemcsak itthon, de a világon sincs hasonló, összecsukható merev szárnyú vitorlázat.
A repülőgépeknél használt merev szárny már bevált a nagy amerikai vitorlásversenyeken – a legutóbbi Amerika-kupát is ilyen szerkezettel nyerték meg –, a magyar szabadalom lényege a szárny összecsukhatóságában és annak bármely árbocra való felszerelhetőségében rejlik.
– A hagyományos vitorlák eljutottak teljesítőképességük határáig, az ezekkel hajtott hajók nem gyorsíthatóak tovább. A vitorla is olyan, mint egy szárny, felhajtóerő keletkezik rajta. Ez adta az ötletet, hogy megvizsgáljuk a repülőgépeket és az így nyert tudást felhasználjuk a vitorlázásban is. Magyarországon még nem volt ilyen kezdeményezés – nyilatkozta Soponyai Géza, aki bevallotta azt is, hogy már nagyon izgatott, hogy végre kipróbálhassa az új vitorlázatot.

– Egy másik hajón már végeztünk nyomásméréseket a vízen, továbbá teljesítményés erőszámításokat, s ezek alapján az látszik, hogy a szárny mintegy másfélszeres teljesítménynövelést garantál a hagyományos vitorlázathoz képest – mesélte Fekete László gépészmérnök találmányáról.


Soponyai nem titkolt célja, hogy az újításnak köszönhetően Magyarország leggyorsabb hajójának büszke birtokosa legyen, és elnyerje a vitorláséletben a legnagyobb hazai elismerésnek számító Kékszalag díjat. Már az első próbán várakozáson felül teljesít a szárny, az épp hogy csak lengedező szellőben is könnyedén hasítja a hullámokat a hajó. Ha tehetnék, ilyen időt rendelnének a júliusi Kékszalagra is, hisz kis szélben állva hagyhatnák az egész mezőnyt.

Nagy az izgalom a hajósberkekben is, a versenytársak is izgatottan várják már az új vitorlázat debütálását a balatoni tókerülő versenyen. A szárnyak előnye, hogy nem torzulnak, nagyobb húzóerőt fejtenek ki, miközben kisebb a hajó dőlése, így könnyebb tőkesúly is elegendő. Mindezek a hajó kiemelkedő gyorsulásához vezetnek. A merev szárnyakat korábban árboccal egybeépítve készítették, ami megnehezítette a tárolást és rendkívül költségessé tette a technológiát. A magyar szakemberek most ezeket a hátrányokat küszöbölték ki, s már készen állnak a szárnyak gyártására. 


A szárny 19 méter magasra emelkedik, összecsukva pedig 3 méteres. A teljes szélessége 4 méter 80 centi, súlya a karbonszálas technológiának köszönhetően csupán 150 kilogramm. 14 darab 1 méter 20 centis szelvényből áll, ez teszi lehetővé az összecsukhatóságot és a precíz beállítást. Felületét szupererős műanyag fólia borítja. A szárnyat a Nautic 12 Racer típusú Media Contact Avatar versenyhajóra szerelték fel.

Ezek is érdekelhetik