Lóerő

2011.07.14. 04:29

Javulnak a gépjármű-értékesítési mutatók

Megyei körkép - A statisztikai adatok azt mutatják, folyamatosan növekszik az új személygépkocsik értékesítése hazánkban. Igaz, a gödör aljához képest ez nem nagy teljesítmény, mégis legalább az irány már pozitívvá változott.

Tremmer Tamás

Azt hallottam valakitől: a legnagyobb hazugságokat a statisztikai adatok tartalmazzák. Nem vitatkoztam az állítás valószínűségével, az azonban biztos, minden nézőpont kérdése. Erre bizonyíték lehet a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete által kiadott legfrissebb statisztika, amelyben a magyarországi gépjármű-értékesítés aktuális adatait hozták nyilvánosságra.
 
A hazai gépjármű-kereskedések az év első hat hónapjában 26 815 személy-, illetve kishaszonjárművet értékesítettek, ami 2010-hez képest mindenképpen előrelépés. Ez év minden hónapjában több személygépkocsi, illetve kishaszonjármű fogyott, mint az elmúlt év hasonló időszakában. Tavaly a fél év alatt e kettőből együtt mindössze 28 840 kelt el, ami 3063-mal kevesebb, mint az idén. 2010 minden hónapjában kevesebbet adtak el, mint 2011-ben.
 
Kérdezhetik joggal: most akkor van ok az örömre? A fenti adatok szerint igen, az alábbiak szerint korántsem. 2009-ben ugyanis minden hónapban több járművet adtak el, mint 2011 hasonló idő- szakában. Néha a duplájával többet értékesítették! 2009 első hat hónapjában 58 169 személy- és kishaszonjármű fogyott, 26 266 darabbal több, mint 2011 hasonló időszakában! Ennek az értékesítési mennyiségnek az elérése egyelőre vágyálom kategória, pedig ez az érték is bőven alatta volt minden józan elvárásnak. Hazánkban gyakorlatilag 2004-2005 óta csökkent az új autók eladása. Ezek szerint tavaly volt a mélypont?

 


 
Nincs még vége a recessziónak, vélekedett a Volkswageneket (is) forgalmazó Ring Autó Kft. ügyvezetője, Dékány Dénes, aki szerint a pozitív folyamatokat sejtető statisztikai adatok ellenére inkább a stagnálás a jellemző a gépjárművek piacán. A növekedés nem marginális, megfogalmazása szerint a hibahatáron belüli, így az év első öt- havi statisztikájából messzemenő következtetéseket nem lehet levonni. Egyelőre semmi ok a hurráoptimizmusra, szögezte le határozottan.
 
A jelenlegi helyzet ismeretében az a meggyőződése, hogy még legalább négy-öt évnek el kell telnie ahhoz, hogy a piac beálljon a tényleges magyarországi kínálati-keresleti szintre. Ez értékesítési darabszámban évi 100 110 ezer új személygépkocsi eladását jelenti. Ez a jelenlegi értékesítésnek majdş a duplája lenne, a 2004-es, 2005-ös szintnek pedig éppen a fele. A mostani pangó időszakot csak azok a kereskedések tudják túlélni, amelyeknek tőkeerős hátországuk van, nincs nagy hitelállományuk vagy nincs beruházási hitelük. Félő, hogy a többiek szép lassan elvéreznek, ahogy erre sajnos már eddig is több példa  volt az országban.




Az idei év első hat hónapjában a Volkswagen szerepelt a legjobban, 3985 darabot értékesítettek. Érdekesség, hogy a márka a lista élbolyában mindig ott található, de az élen még soha nem voltak, ez eddig csak a Suzukinak, illetve a Fordnak adatott meg. (A Ford most is ott van az élmezőnyben, a "mi autónk" viszont a 777 darabbal a 36 márkát felvonultató listán nem került be a legerősebb tíz közé sem!) Az értékesítési listán a VW-t a "kistestvér" Skoda követi 3390-nel.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!