Lóerő

2012.04.13. 09:02

A sokáig titkolt technológia - Vízzel autózhatunk?

Meg kell ragadni minden alternatív energiaforrást, amivel helyettesíthetők a már megszokott, ám egyre fogyó készletek. Kádár Lehel, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem tudományos főmunkatársa csapatával különleges megoldásokat keres kisautók gazdaságos meghajtására. A 2000-es évek eleje óta kísérletezik sikeresen a hibrid és a tisztán elektromos meghajtású járművekkel.

Munkatársunktól

Első sikere egy háromkerekű elektromos kisautó volt, amiben a villanymotort nagy kapacitású kondenzátorokkal hajtotta meg. Versenyeken, bemutatókon vettek részt a kis villanyautóval, joggal voltak büszkék rá a tanszék oktatói és hallgatói, hiszen még a NASA küldöttsége is elismerően nyilatkozott róla egy látogatásuk után. Elcsodálkoztak a gyorsulásán, az ötletes megoldásokon. Ez újabb lökést adott a kutatóknak, és a hibrid autó kifejlesztésén kezdtek el dolgozni az NFÜ pályázatának segítségével. A hibrid kocsitól a konstruktőrök idegenkedtek, azzal az indokkal, hogy egyrészt drága, másrészt a vevők nem szeretik azt az autót, amit tovább kell tankolni öt percnél, és a hatótávolsága nem több 150 kilométernél. Ennek ellenére Kádár Lehel nem adta fel, és egy magyar találmánynak, a hidrogénakkumulátornak köszönhetően munkatársaival olyat találtak fel, amire az egész autós világ rácsodálkozott.

A nagy autógyártókhoz hasonlóan a gépjárműtanszék is kísérletezett korábban a hidrogénmeghajtásnak azzal a módszerével, melynek során a gázt dupla falú, nagy nyomású tartályban tárolták, és onnan nyerték ki. A nagy térfogat és a nagy nyomás állandó veszélyt jelentett. A nagy áttörést a hidrogénakkumulátor hozta meg számukra, amikor a magyar feltaláló felajánlotta nekik használatra. Érdekesség, hogy a hidrogén oxigénnel elegyedve meggyullad, és színtelen lánggal ég, így nem nagyon fedezhető fel az égés szabad szemmel.

A sokáig titkolt technológia lényege, hogy a desztillált vízzel töltött műanyag palackokból az egyik elektródához tartozó ioncsapdában, nanorácsokban raktározódnak el a hidrogénatomok, és csupán felhasználáskor, amikor megváltoztatják az akku polaritását, akkor szabadul fel a hidrogén. Ezekbe az akkumulátorokba akár bele is lehetne lőni, akkor sem robbannának fel. Ezt használta fel Kádár Lehel a Hidrocar névre keresztelt különleges kisautójában.

A tudományos részletektől eltekintve a lényege az, hogy a két hátsó kerékbe szinkronmotort szereltek, amit elektromos áram hajt meg. Akkumulátorról kapja az áramot, amit egy belső égésű motor hajtotta generátor tölt. A motort benzin, etanol vagy hidrogén hajtja meg.

Kádár Lehel sokat mesél a kisautó paramétereiről, különleges tudományos műszaki megoldásairól, ezeket persze elég nehéz közérthető nyelvre lefordítani.

Tény, hogy a villanyautó üzemeltetése mindössze négy forintba kerül kilométerenként. Ez persze köszönhető annak is, hogy a kerekekben lévő szinkronmotorok fékezéskor generátor üzemmódra váltanak, és energiát termelnek vissza az akkumulátorokba, így akár ötven százalékkal is megnőhet a gépjármű hatékonysága.

A kutató-fejlesztő elmondta, hogy sok munka vár még rájuk, hiszen saját fejlesztésű, nagyobb teljesítményű szinkronmotorokra szeretnék majd cserélni a kerékagyakban lévő motorokat, így tovább nőhet a visszanyerhető energia, és azt is meg szeretné oldani, hogy a hidrogénmeghajtás teljesítményét a jelenlegi két kilowattról magasabbra tornássza. Közben persze más fejlesztésekkel is foglalkoznak munkatársaival és tanítványaival.

 

Több járművet készített Kádár Lehel

Kádár Lehel egyébként csak úgy mellékesen említi meg, hogy jó néhány járműféleség kifejlesztése, tervezése köthető a nevéhez. Tervezett a Balaton partjára gőzmozdony kinézetű, gumikerekes városnéző járművet, ami három kocsit húz. De készített motor meghajtású, háromkerekű fagylaltoskocsit, továbbá különleges állatok vagy rakományok szállítására is alkalmas, speciális járműveket.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!