Lóerő

2014.01.16. 12:05

Muszáj látni, de látszani is

A téli közlekedésben kiemelt szerepet kap a látni és látszani elv maradéktalan betartása, ami a lámpák előírásszerű működését, használatát is magában foglalja.

Szijártó János

Mindezt Tóth Csaba tapolcai szerviztulajdonos mondta el érdeklődésünkre. Az autóvillamossági szakember külön kiemelte, hogy a lámpák beállítása mindenki számára lényeges. Fontos, hogy sötétben, szürkületben lásson az autóvezető, de a szembejövőt se zavarja. Egy rosszul beállított fényszóró egyértelműen balesetveszélyes. Rossz pillanatokat okoz bármelyikünk számára, ha egy szembejövő autó elvakít minket, így erre is gondoljunk saját gépkocsink lámpáinak beállításakor.

– Akinek nincs ködlámpája, ha teheti mindenképpen szereltessen, mert nagy szolgálatot tesz vele a téli fényszegény hónapokban. Lakott területen kívül lehet használni, és érdemes is. A hátsó világítás sem elhanyagolható tényező, hogy minket is időben észleljenek a mögöttünk haladók.

Tóth Csaba télen a látni és látszani elv maradéktalan betartását javasolja minden közlekedőnek. A világítás soha nem lehet rossz (Fotó: Szijártó JánoS)

Nagy divat mostanában a nappali ledes menetfény utólagos beszerelése, amellyel lényegesen meghosszabbíthatjuk az izzók élettartamát. A menetfény a gyújtással együtt működésbe lép, és addig világít, amíg a sötétedéskor a fényszórókat felkapcsoljuk. Azaz, a nappali lámpahasználatot teljes egészében kiváltja a ledes technika, ami az izzók élettartamát azok kevesebb ideig történő működtetése által növeli meg – hangsúlyozta Tóth Csaba.

Majd hozzáétette, hogy a fagyállót is érdemes még most is ellenőrizni, aki esetleg ezt nem tette meg. – Az ablakmosó folyadékot úgyszintén, de a jó minőségű ablaktörlő lapátok megléte is elengedhetetlen a jó látás érdekében.

 

A vezetékrendszer élettartama véges

A gépkocsik vezetékrendszerének meghibásodása nem kifejezetten időjárásfüggő, sokkal inkább az autó egy bizonyos életkora után előforduló probléma. Előre nem nagyon lehet ezt kiszámítani, gépjárműtípusonként is nagyok az eltérések, de jellemzően a mozgó részeknél kezdődnek a hibák. Ajtók nyitásánál, vannak olyan típusok, ahol sajnos a csomagtérajtónál 5-6 év után tönkre mennek a vezetékek. De van olyan autótípus is, ahol ez a gond nem túl gyakran fordul elő.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!