Lóerő

2014.11.20. 19:25

Egy Lada negyvenéves útja

Veszprém - Magyarország egyik legrégebbi Ladája nem mindennapi módon került a veszprémi Velecz Sándorhoz.

Heffler Péter

Maga a Lada szó eredete nem pontosan tisztázott, és több jelentésre is asszociálhatunk belőle. A szláv mitológiában például az ifjúság és a szépség istennője Lada, míg az oroszoknál kedves jelentéssel bír, nem beszélve a lagyja szóról, ami egy hajófajta, de utalhat a márka jelzésére is. A három jelentés talán egyszerre maga a Zsiguli. A mindenkori Lada-tulajdonosok számára egész biztosan kedves emlék marad, mivel a fiatalságukkal párosítják a keleti blokk egyik ikonját, ami akkor az autók között - legalábbis hazánkban - egyet jelentett a fémbe öntött szépséggel.

Egy autó központi szerepet tölthet be sokak életében. Fiatalon a szabadság egyik jel-képe, randevúk fehér paripája, családosként a nagy kirándulások kísérője, mellékutakon gyerekek tanulóeszköze. Ha pedig valakinek több mint negyven évig ugyanaz az autó áll a garázsában, akkor talán mindezt egyazon négykerekűvel élte meg.

Velecz Sándor nemrégiben lett újdonsült tulaja egy ilyen autónak. A nyilvántartásban szereplő adatok alapján Magyarország harmadik legrégebbi Ladáját vásárolta meg a közelmúltban.

Velecz Sándor nemrég lett a harmadik tulajdonosa a negyvenhárom éves Zsigulinak, mely máris kapott egy új fényezést
Fotó: Heffler Péter

- A szürke, kemény fedeles forgalmija alapján 1971 szeptemberében gurult ki az utakra először, de már közel tíz éve nem használták, az idő vasfoga jó pár helyen ki is kezdte - mesélte Velecz Sándor az 1200-as Ladáról, majd kitért a vásárlás nem mindennapi körülményeire.

- Egy hetven év körüli bácsikától vettem, aki második tulajként, még 1975-ben vette az autót. Úgy alakult, hogy túl kellett adnia rajta, de nagyon nehéz szívvel vált meg tőle. Könnyes szemmel kérte tőlem, hogy még hadd búcsúzzon el az autótól. Ezért egy hétig még nála hagytam, majd amikor mentem érte, végül sírva vált meg tőle - fűzte hozzá Velecz Sándor. A veszprémi fiatalember hozzátette, hogy a felújítás során eddig az ablakok alatt körbe új fényezést, akkumulátort, műszerfalat, új üléseket kapott az autó, illetve az alvázon keresztmerevítőket cserélt. Az épülő-szépülő Zsiguli állapotáról rendszerint küld képeket a volt tulajnak, akit sikerült megnyugtatni, hogy az autó, ami elkísérte őt egy emberöltőn át, jó kezekbe került, és feltámasztva poraiból talán újabb negyven évig szolgálja újdonsült tulaját.

Zsiguli-történelem dióhéjban

Az orosz AvtoVaz gyár Ladája közel húsz éven át, egészen az 1990-es évek közepéig piacvezető márkának számított hazánkban.

Az első típust olasz mérnökök fejlesztették ki az 1967-es év autója, a FIAT 124-es alapján. Az így megálmodott VAZ 2101 küllemre ugyan nagyon hasonló volt, de egy jóval erősebb motorral gurult le 1970-ben a gyártósorról.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!