Közlekedés

2021.12.12. 10:00

Nem kötelező, de jó, ha van téligumi

Hazánkban nem írja elő jogszabály a téligumi kötelező használatát, de a közútkezelő az időjárási és útviszonyok függvényében egyes útszakaszokon kihelyezhet „Hólánc használata kötelező” táblát.

Szijártó János

Fotó: Szijártó János/Napló

Ilyenkor a táblával jelzett útszakaszon csak olyan járművel szabad közlekedni, amelynek legalább a hajtott tengelyén lévő gumiabroncsokon hólánc van. Megyénkben a 8-as számú főútnál fordulhat elő a hóláncot előíró tábla aktiválása. Vannak országok, ahol szöges abroncsokat is használnak, de nálunk ezt tiltják a közutakon. 


A síszezon beindulásával sokan indulnak külföldre, legalábbis amennyire ezt a jelenlegi járványhelyzet lehetővé teszi. Ilyenkor érdemes tájékozódni a célországban érvényes rendelkezésekről, mert jelentős eltérések tapasztalhatók ezen a területen országonként és büntetési tételenként is. 


Amíg nálunk például nincs törvény a téligumira, addig a szomszédos Ausztriában november 1. és április 15. között kötelező minden keréken vagy csak a meghajtott tengelyen a hólánc használata. Hóláncot azonban csak abban az esetben szabad használni, ha az úttestet összefüggő hó- vagy jégréteg borítja. Azaz, ide téligumival felszerelkezve szabad elindulni, de úgy, hogy a csomagtartóban kapjon helyet a hólánc is. Ez utóbbi kötelező tartozék például Franciaországban vagy Horvátországban, de Csehországban is kifejezetten ajánlott. Szlovéniában kötelező a téligumi használata november 15. és március 15. között, 5 centiméternél nagyobb hó esetén pedig a hólánc is. Romániában november 1. és március 31. között kötelező a téligumik használata. Aki bizonyíthatóan ezek hiánya miatt okoz balesetet vagy forgalmi akadályt, az a kártérítésen és a mentési költségeken túl igencsak komoly büntetésre számíthat. Szerbiában, Szlovéniában, Finnországban, Lettországban, Litvániában, és Észtországban december 1. és március 1. között kötelező minden járművön a téli gumiabroncs. 


A hólánc használatával kapcsolatban néhány lényeges tudnivalóra hívta fel a figyelmet a témában megkérdezett szakértő, Zoltai Sándor. A tapolcai gumiszerviz vezetője kifejtette, hogy legalább tíz centiméter vastagságú, összefüggő hórétegnél szabad hóláncot alkalmazni, mivel ez az a mélység, amelyben még a lánc képes elsüllyedni. Vékonyabb rétegnél már károsodhat a gumi az arra ható nyomás miatt. Megtörhet a benne lévő acélszál, ami azt jelenti, hogy az autós új abroncsokat vásárolhat. A sebesség megválasztásánál is óvatosnak kell lenni, nem ajánlott a 40 kilométernél magasabb óránkénti sebesség. Esetleg elszakadhat a lánc, és a forgó alkatrésznél csapkodó darabok egészen komoly károkat okozhatnak a karosszériában. 


A téliguminál viszont nem a hó, hanem a külső hőmérséklet a mérce. Hét Celsius-fok alatt mindenképpen ajánlott, még ha ezt törvény nem is írja elő Magyarországon. A nyárigumik tapadása ilyen hőmérséklet alatt már nagyon gyenge. Az új téligumik többnyire gyárilag nyolc milliméteres profilmélységgel kerülnek forgalomba, és általában 5-6 évig használhatók. Amelyiknél 3 milliméternél kisebb a profilmélység, azt már nem szabad felrakni, illetve az anyag fáradási tényezőit is figyelembe kell venni. Akár a tízéves guminak is jó lehet a profilmélysége, de az anyag állaga alapján már balesetveszélyes lenne azzal járni. 


Azokban az országokban, ahol a téligumi használatát nem írják elő kifejezetten, például Németországban vagy Svájcban, a nem megfelelő felszereltség miatt (esetleg nyárigumival) okozott baleset, kár, komoly büntetési tételt jelent. 


Úgy összegezhetnénk, hogy aki külföldre utazik, az megfelelő minőségű téligumival induljon útnak, a csomagtartóban pedig mindenképpen kapjon helyet a hólánc. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!