Lóerő

2010.09.02. 14:08

Fotelbringa - Napi 150 kilométert kényelmesen

Balatonfűzfő - Átszelni az országot hosszában, Szentgotthárdtól Tiszabecsig autóval is fárasztó. Hát még kerékpárral. Novák Ádám egy évvel ezelőtt a 680 kilométert kevesebb mint 27 óra alatt tette meg.

Arany Gábor

A Balatonalmádiban élő 27 éves fiatalember saját fejlesztésű kétkerekűvel, szénszálas műanyag vázas fekvőkerékpáron suhant át az országon. Az angolul recumbentnek nevezett jószágot magyarul fotelbringaként is emlegetik, mert lovasa kényelmes székben foglal helyet, és előrenyúló lábaival pörgeti a pedált.

- Prototípus volt, elsőkerék-hajtású, gyorsan kiütköztek a hibái - utalt a kalandra Novák Ádám. - Korábban letekertem vele a Sopron Strasbourg közötti 1600 kilométert, sík terepen bevált, de emelkedőkön, lazább talajon hamar kipörgött a hajtott kerék. Néhány dombra úgy kellett feltolnom, ezért a magyarországi túra után döntöttem a hátsókerék-hajtású változat kifejlesztése mellett. Bár ennél sokkal hosszabb a lánc, s emiatt nagyobb a hajtási veszteség, ám mégis előnyösebb ez a megoldás - magyarázta.

A háttért ehhez családi vállalkozásuk biztosította. Édesapja, Novák László és kollégája, Tóth János 1985-ben alakította meg cégét, motorkerékpárokra gyártottak spoilereket, később plexiket. A '90-es években a profilt gépkocsikra való légterelőkkel bővítették, majd gyári beszállítói lettek a Suzukinak, Daciának. Alkalmanként a repülőiparnak is dolgoztak, Gazella helikopterek óriási plexi buborékszélvédői készültek Fűzfőn. Fő termékükből, az autószélterelőkből évente 50 ezer pár hagyja el az üzemet, amelyet rosszul érintett az autóipar válsága. A korábbi 25 fős létszámból mára 15 maradt.

- Új irány lehet a cég életében a fekvőbicikli - érzékeltette a fejlesztés jelentőségét Novák Ádám. - Magyarországon ennek nincs kialakult piaca, csak a legmegszállottabbak keresik. Nálunk még bolondságnak tartják, miközben külföldön egyre jobban terjed. Kényelmes, napi 100-150 kilométeres túrát fáradság nélkül teljesíthet vele kezdő kerékpáros is. Én is hamar kipihentem magamat a 680 kilométer után. Nem fáj a hát, a váll, mert a test súlya nem terheli a karokat, az altesti gyötrelmek is elkerülik az utazót. Alacsony a légellenállása, ezért magasabb sebesség érhető el vele azonos energia befektetésével. Lejtőn pedig rendkívül jól gyorsul, akár a 100 kilométeres óránkénti tempó is elérhető. Ráadásul nem lehet vele átesni a kormányon blokkoló vészfékezésnél sem, mert olyan alacsony a súlypontja - sorolta az érveket a reku mellett.

A fiatal mérnök aktív sportolói tapasztalatait is felhasználta. Így született az egyenes vonalú, ezért rendkívül merev és könnyű szénszálas szerkezet. A váz súlya 4,3 kilogramm, de kompletten is alig több 9 kilónál, ami a hagyományos kerékpárok között is rendkívül jó értéknek számít, a rekuk között pedig egyenesen rekordgyanús.

A technológia munkaigényes, ezért a gyártás jövő évi beindításakor alig százas szériával számolnak. Háromféle típus szerepel a terveik között.  Bár még csak a rekuk prototípusánál tartanak, Novák Ádám már újabb ötletet forgat fejében.

- Európában terjed az e-bike, az elektromos kerékpár.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!