2011.03.03. 17:30
Mi a teendő, ha feltűnik a mentő?
Veszprém - Egyedülálló kezdeményezés fűződik a veszprémi mentőszolgálat munkatársainak nevéhez, ugyanis szeretnék elérni azt, hogy az autósok segítsék munkájukat azzal, hogy nem akadályozzák őket. A szolgálat több járművezetője már korábban megtette a lépéseket, felvették a kapcsolatot az autósiskolákkal, mert szeretnék, ha legalább a frissen jogosítványt szerző vezetők tudnák, mit kell tenni, ha mögöttük felhangzik a szirénaszó és a visszapillantóban meglátják a kék villogót.
A kezdeményezők - többek között Horváth László, Pásztor Ferenc, Szőke András és Zsupek József - ugyanazon az állásponton voltak, vagyis tenni kell valamit, mert sokszor életek múlhatnak azon, hogy az autós akadályozza a mentőt. A szakemberek véleménye finoman fogalmazva is lesújtó azzal kapcsolatban, hogy a gépkocsivezetők mennyire partnerek a közlekedésben. A kezdeményezés terjed, magasabb szinteken is felkarolták.
Elsősorban oktatás kérdése
Lássuk a problémákat: az autósok általában későn veszik észre a mentőautót, lassan reagálnak, idegesek lesznek a szirénától, és ami a legnagyobb gond, nem tudják, hogy mit tegyenek.
A mentőautó sofőrök szerint ez leginkább oktatási kérdés, ezen pedig lehetne segíteni. - Ha a 82-es úton utolérünk egy német rendszámú autót, akkor a jármű vészvillogóval szépen lehúzódik az út szélére és elenged - mondta Zsupek József, aki hozzátette, hogy erre magyar példát ritkán tudna mondani. Ezt mintegy megcáfolandó hamar kiderült, hogy a közelmúltban volt olyan eset, amikor elhaladtak a lassító, vészvillogós magyar jármű mellett, az orvos megjegyezte, végre itt is javul a közlekedési morál.
Persze rögtön kiderült, hogy az előzékeny sofőr nem más volt, mint az egyik kollégájuk. Ma még annyira ritka az ilyen eset, hogy felkapjuk rá a fejünket. Volt olyan esetre is példa, amikor az első, második autó lehúzódik, de a harmadik és negyedik már meg van győződve arról, hogy nekik akarnak elsőbbséget adni elevenítik fel élményeiket a sofőrök.
- Ma már nem csak a fővárosban divat, elég sokszor szembesülünk azzal, hogy a helyszínre siető mentőautót használják ki az autósok, egész egyszerűen beállnak mögénk, így előzik a kocsisort - említette meg Horváth László. Szerencsére most már van arra lehetőségünk, hogy telefonon értesítsük a rendőröket ezekről az esetekről - tette hozzá. A mentőkövetésnek az extrémebb változata, amikor a rokonok azt hiszik, hogy beállhatnak a jármű mögé, átmehetnek ők is a piroson, záróvonalon, így kísérik egészen a kórházig hozzátartozójukat.
Amikor megérkezünk és megkérdezzük, tudja mit csinált, hogy legalább ötször-hatszor veszélyeztette saját és mások életét, még ő van vérig sértve. A konvojban való közlekedésnek is vannak komoly szabályai, amiket be kell tartani, ezt a képzett sofőrök tudják, a laikusok nem.
A sofőrök szerint figyelmetlenség miatt ma már nem igazán fordulhat elő olyan eset, hogy az autós nem észleli a megkülönböztető jelzéssel haladó mentőt, ugyanis az újfajta szirénák nagyon jó hangfrekvenciában szólnak, gyakorlatilag bömböltetni kell a rádiót, hogy elnyomja a szirénaszót.
- Megpróbálnak felkészülni minden eshetőségre, különböző időjárási, forgalmi viszonyok között kell gyakorolnunk a vezetést, azonban ha a közlekedés több résztvevője nem viselkedik partnerként, akkor az a ő dolgukat nehezíti meg, végső soron a betegekét. Nem mindegy, hogy a Haszkovó úti lakótelepre egy fulladó gyerekhez másfél, vagy három és fél perc alatt jutunk el - mondott egy példát Zsupek József.
- Néhány éve, 2005-ben és 2006-ban elérte Veszprém megyét is a koccanáshullám, szinte kéthetente volt olyan eset, amikor mentőautónak ütköztek. Volt egy súlyosabb eset, amikor a kollégánkat ki kellett vágni a mentőautóból, de szerencsére a többi csak kisebb jellegű volt. Az említett esetből egyébként hosszan tartó pereskedés lett - jegyezték meg a sofőrök.
Egyöntetű volt a válasz arra is, hogy leginkább a kamionosok segítenek; ezt mi sem bizonyítja jobban, hogy két negyven tonnás teherautó közé bátrabban mennek be, mint két személyautó közé. A másik véglet viszont a nyári motoroscsapat, egyszerűen agyrém elmenni mellettük.
- Az kell hogy tudatosuljon az emberekben, hogy soha nem használjuk szórakozásból a szirénát. Erre példaként elhangzott, hogy havonta rengeteg sebességellenőrzésbe belefutnak, a szigorúan vezetett dokumentációval kell igazolni, hova, miért ment az autó, mikor használta a jelzéseket. - Amikor kimegyünk, úgy hajtunk, hogy emberélet múlhat rajta; erre kellene például azoknak az autósoknak is gondolniuk, akik akadályoznak minket. Lehet, hogy éppen az ő anyjához, gyerekéhez, rokonához hívnak.
Felkarolták a kezdeményezést
- Amilyen a közlekedési morál, sok esetben olyan a kék villogóhoz való hozzáállása a sofőröknek - vélekedett a Turbó autóiskola vezetője. Tóth Zoltán elmondta, hogy örömmel fogadták a mentők kezdeményezését, hiszen a szolgálat több munkatársa is tart előadást náluk, igaz most még csak egészségügyi alapismeretekből. Hozzátette: azt tervezik, hogy a mentőautó-vezetőket bevonják az oktatásba, osszák meg saját tapaszatalataikat a tanulóvezetőkkel, és beszéljenek arról, hogy mi lenne célszerű a megkülönböztető jelzést használó jármű haladásának elősegítése érdekében. Az oktatás része, hogy elmagyarázzák mit kell tenni, ha megkülönböztető jelzést használó jármű közeledik, mit ír elő a Kresz, sőt ezzel kapcsolatban filmet is bemutatnak, azonban a személyes jelenlét, a mentők élményei, tapasztalatai sokat számítanak.
Szerintem
Lassú kék. Ez egy olyan fogalom, amit a laikus autósok túlnyomó többsége nem ismer, valószínűleg nem is kell ismernie, de találkozhatott már vele. Kék villogóval, de viszonylag lassan, "megbízható" sebességgel halad a mentő az úton az orvos utasítása alapján, mert a beteg állapota nem teszti lehetővé a gyors haladást. Sőt, van amikor a mentőnek félre kell húzodnia, mert olyan beavatkozást kell végezni, amit mozgó járműben nem lehet biztonságosan. Néhányan azt hiszik ilyenkor "szórakoznak" a mentők, az őket megelőző autósok között sokszor válogatott szidalmak hangzanak el, pedig a beteg legkritikusabb időszaka a történés és a kórházba érkezés között zajlik. Vagyis ha ebben az időben hátráltatják a haladásukat, akkor komoly problémák is bekövetkezhetnek.
Halmos György
[email protected]