2010.02.25. 22:53
Vissza a múltba
Világszerte újra hódít a retró, az ötvenes, hatvanas, hetvenes évekre emlékeztető divathullám.
Magyarország sokáig nem reagált a nemzetközi trendre, de ma már nálunk is számtalan "retrós" bolt várja a vásárlókat mind a ruházati, mind a lakberendezési piacon, sőt sorra megnyitottak a retrós éttermek, szórakozóhelyek is.
A retró stílusjegyei szinte minden területen egyszerre jelentek meg, nálunk leginkább a ruházkodás területén szembeötlő, de a reklámgrafikán át az építészetig mindenben idézik már a múlt század közepi hangulatokat.
Divatba jöttek a régi tárgyak, a tok, a tásakarádió, a nosztalgia autók és vonatok, a zenék, a színházak slágerfesztiválokat mutatnak be, Abba- és Neoton- és Omega-dalokra építenek előadásokat. A herendi múzeumban retró kerámia- és porcelánkiállítás nyílt.
Hogy miért vevők az emberek a retróra? Miért nem tartják divatjamúltnak? Ez a stílus már nem az eszmeiségről szól, nem a politikai, erkölcsi hozzáállás kifejeződése, hanem egyszerűen a divat. Emocionális stílus, mindenki különbözőképpen viszonyul hozzá: vannak szerelmesei, és vannak, akiknek feláll a szőr a hátukon tőle.
A fiatalok számára talán poén, egy jó buli (gondoljunk csak Kordáék koncertjeire a Szigeten, ahol őrjöng a tömeg), az idősebb generáció számára pedig nosztalgiát jelent, a régmúlt utáni sóvárgást, vágyakozást. Az érzést, milyen jó is volt akkor, fiatalon és bohón. A vasfüggönyön túli világ, a keleti blokk, a szigorú vámvizsgálatok ma már mind történelem.