Vissza a múltba

Világszerte újra hódít a retró, az ötvenes, hatvanas, hetvenes évekre emlékeztető divathullám.

Balla Emőke

Magyarország sokáig nem reagált a nemzetközi trendre, de ma már nálunk is számtalan "retrós" bolt várja a vásárlókat mind a ruházati, mind a lakberendezési piacon, sőt sorra megnyitottak a retrós éttermek, szórakozóhelyek is.

A retró stílusjegyei szinte minden területen egyszerre jelentek meg, nálunk leginkább a ruházkodás területén szembeötlő, de a reklámgrafikán át az építészetig mindenben idézik már a múlt század közepi hangulatokat.

Divatba jöttek a régi tárgyak, a tok, a tásakarádió, a nosztalgia autók és vonatok, a zenék, a színházak slágerfesztiválokat mutatnak be, Abba- és Neoton- és Omega-dalokra építenek előadásokat. A herendi múzeumban retró kerámia- és porcelánkiállítás nyílt.

Hogy miért vevők az emberek a retróra? Miért nem tartják divatjamúltnak? Ez a stílus már nem az eszmeiségről szól, nem a politikai, erkölcsi hozzáállás kifejeződése, hanem egyszerűen a divat. Emocionális stílus, mindenki különbözőképpen viszonyul hozzá: vannak szerelmesei, és vannak, akiknek feláll a szőr a hátukon tőle.

A fiatalok számára talán poén, egy jó buli (gondoljunk csak Kordáék koncertjeire a Szigeten, ahol őrjöng a tömeg), az idősebb generáció számára pedig nosztalgiát jelent, a régmúlt utáni sóvárgást, vágyakozást. Az érzést, milyen jó is volt akkor, fiatalon és bohón. A vasfüggönyön túli világ, a keleti blokk, a szigorú vámvizsgálatok ma már mind történelem. 
 

Címkék#múzsa

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!