Tóparti veterán autócsodák

Balatonvilágos - Az első, négy évvel ezelőtti veteránautó-találkozóra mindössze fél tucat járművet vittek el a csodálatos panorámájú magaspartra tulajdonosaik, a rendezvény azóta jól kinőtte magát, az elmúlt hétvégi kétnapos programra már száznégyen érkeztek.

Halmos György

Igazi nemzetközi találkozó volt, hiszen sokan szomszédos országokból, Ausztriából, Horvátországból, Szlovéniából vagy éppen Ukrajnából hozták el féltett kincseiket és mutatták be az érdeklődőknek. A legidősebb jármű a Citroen Traction 11 Bl volt, amit 1937-ben készítettek, a motorház alatt a ma is jelentősnek számító, 1911 köbcentiméteres motor szolgál, azonban mindössze 46 lóerővel. A járműben a szélvédőt ki lehet előre dönteni, az ablaktörlő pedig kézzel működik.



A kulturális ház melletti parkoló egyik sarkában három FIAT F500-as volt felsorakoztatva, mintha az Olasz meló című film elevenedett volna meg, közelebbről kiderül azonban, hogy az egyik kakukktojás, ugyanis az F500-asra hasonlító 1971-es Zastava 750M is látható. A járműveken 12 colos felni van. Személyes kedvencem a vaníliasárga színű kabrió Jaguar E-type 4,2 fekete bőrülésekkel. Háromküllős fakormány, a korszak legkifinomultabb technikája, hiszen versenykocsik receptje alapján készült. Az 1960-as évek elején az önhordó acélkarosszéria merevsége, valamint a futómű és a fékek tudása kiemelkedőnek számított. Sofőr legyen a talpán, aki elsőre eligazodik a gombok és kapcsolók között, amikből legalább tizennégyet számoltam meg.


 
Rengetegen tekintették meg a kiállítás legkülönösebb, talán egyik legszebb járművét, egy 1953-as Cadillac Coupe de Ville-t. Gonda Gábor tulajdonos elárulta, hogy a járművet Németországban vette, elég sokat kellett foglalkoznia a felújítással, de megérte. A háromsebességes automata váltós jármű ritkaság, mert Amerikában ennek a Cadillacnek inkább a vászontetős változatát vették előszeretettel. Érdekesség, hogy a Cadillac fejlesztette ki a légkondicionálót, és 1953-tól szerelik a szériakocsikba, ebben a típusban még nincs, csak a helyét alakították ki. A jármű egyébként feltűnő jelenség, nemcsak méretei miatt, hanem az elején és hátulján található hatalmas krómozott alkatrészei miatt, amiket ma is megcsodálunk, bár amennyire szép, annyira nem gyalogosbarát. A kocsihoz egyébként nem árt egy tanker sem, 8,5 gallont fogyaszt 100 mérföldön; hogy az átszámítással ne kelljen bajlódnom, a tulajdonos elárulja, ez körülbelül 20-22 liter száz kilométerenként.

Bár a rossz időjárás miatt többen már nem várták meg a vasárnapi rendezvényt és díjkiosztót, így is félszáz autótulajdonos maradt. A kétnapos rendezvényt a Fehér Partok Turisztikai Egyesület, a Pécsi Veteránjármű Klub és helyi gyűjtők együtt szervezték.

 

A FIVA (Federation Internationale Vehicules Anciens) előírásai szerint veteránnak számít az a jármű, ami az első világháború végig készült. Utána vintage, nosztalgia, old- és youngtimer korosztályok vannak, ugyanakkor hétköznapi értelemben a 30 évnél idősebb járműveket tartjuk veteránnak. Ez azonban önmagában nem elég a veteránstátushoz.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!