Gazdaság

2009.09.29. 02:29

Kevesebb lett a kifogás - Az átlag megkárosítás 76 forintról 59 forintra csökkent

Székesfehérvár - A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Közép-dunántúli Regionális Felügyelősége a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság ellenőrzési és vizsgálati programja, valamint a kiadott vizsgálati útmutatója alapján végezte az idegenforgalmilag fontos területeken az ellenőrzéseket.

Varga Ibolya

Dr. Somogyi István, a fogyasztóvédelmi hatóság regionális igazgatója összefoglalása szerint az ellenőrzéseket a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) Közép-dunántúli Regionális Felügyelőségének illetékességi területén, Fejér megye, Veszprém megye és Komárom-Esztergom megye településein folytatták. 

A vizsgálatok célja a fogyasztók anyagi érdekeinek védelme, a megkárosításokhoz, megtévesztésekhez vezető szabálytalanságok felderítése, valamint a fiatalkorúak védelme érdekében az alkohol-, illetve dohánytermékek kiszolgálásának ellenőrzése volt. Az ellenőrzés június 22-től augusztus 21-ig tartott. 

A korábbi évekhez hasonlóan elsősorban a vízparti nyaralóhelyek, strandok, aquaparkok, wellness- és gyógyturisztikai helyek, valamint a különböző kulturális események, rendezvények, fesztiválok területén működő vendéglátó-ipari egységek szerepeltek a meglátogatott helyek között. 

Az idegenforgalmi témavizsgálatot megelőzően, június közepén három helyszínen (Balatonfüred, Velencei-tó, Tatabánya strandfürdő) bemutató ellenőrzéseket tartottak. Ezeket beszélgetés előzte meg, amelyen a sajtó munkatársai mellett nagy számban vettek részt érdeklődő vállalkozók. 

A bemutatót az NFH által kiadott szempontok szerint végezték, felhívták a figyelmet a jogszabályváltozásokra is. Az országos témavizsgálat keretében a közép-dunántúli régióban 1003 ellenőrzést végeztek. Ebből vendéglátóegységekben 963-at, taxi szolgáltatásnál 25-öt, dohánytermékek és alkoholtartalmú italok kiszolgálása fiatalkorúak részére esetében 15-öt. Ezeken kívül 473 esetben vizsgálták még dohányáru és alkoholtartalmú italok reklámozását és 19 strandon 23 berendezést. 

A kifogásolási arány a vendéglátóegységeknél 44,2, taxi szolgáltatásnál 40, dohánytermékek és alkoholtartalmú italok kiszolgálása fiatalkorúak részére 46,7, dohányáru és alkoholtartalmú italok reklámozása 1,9, mutatványos berendezések esetében 95 százalékot ért el. A vendéglátóknál 963 üzletben jártak, ebből 426-ban tártak fel hiányosságokat. 

Az idei évben csökkent először 50 százalék alá (44) a kifogásolási arány, míg a korábbi években ezt a határértéket tartósan meghaladta. (2006: 80, 2007: 68, 2008: 52 százalék.) A vendéglátók ellenőrzése során 973 próbavásárlást végeztek. Ezek során a felügyelők 14 alkalommal nem kaptak nyugtát, illetve számlát, a kifogásolási arány 1,43 százalék. Ez a viszonylag alacsony szám a hatóságok folyamatos ellenőrzésének is köszönhető.

Szeszes italok mérésénél, valamint a tömegre értékesített termékeknél a mérőeszközök hitelességének vizsgálata során 40 esetben tapasztaltak hiányosságot, ami 4,11 százalékos kifogásolási arányt jelent. 

A feltárt kifogásolási arány kismértékű csökkenést mutat az elmúlt évi vizsgálat eredményeihez képest (5,6 százalék, 174 eset). A legegyszerűbb csomagolóanyagért három esetben számoltak fel jogosulatlanul díjat. 

Fagylalt eladási árát 99 alkalommal vizsgálták, két esetben találtunk jogsértést. (Az üvegpohárban kért fagylalt eladási ára magasabb volt a sima tölcsérben kért fagylalt eladási áránál.) Kifogásolási arány 2,02 százalék. 

Az ellenőrzések során 144 alkalommal károsították meg a felügyelőket összesen 8521 forint értékben, amely 14,79 százalékos kifogásolási arányt jelent. A tavaly elvégzett próbavásárlások során 12,6 százalékban, 141 alkalommal fordult elő, hogy hamis mérés, számolás miatt többet fizettek. 

Az átlag megkárosítás nagysága 76 forintról 59 forintra csökkent. Az eladási ár vizsgálata során 37 esetben találtak hiányosságot, ami 3,84 százalékos kifogásolási arányt jelent. A fogyasztói alapvető jogok egyike a megfelelő és pontos ártájékoztatás. 

Az évek óta történő ellenőrzések és megelőző, tájékoztató munkájuk eredményeként ez a kifogásolási arány folyamatos javulást mutat. (2007-ben 9,0 százalék, 2008-ban 5,3 százalék.) 

Az idegenforgalmi főszezonban a régióban 15 ellenőrzést végeztek fiatalkorú bevonásával. Hét esetben szolgálták ki az életkorának hitelt érdemlő igazolása nélkül, öt alkalommal dohánytermékkel, kétszer pedig alkoholtartalmú itallal.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!