Szelek szárnyán, hullámok hátán

2019.04.04. 18:00

Balatonfüreden mesélt úti élményeiről az első magyar szólóvitorlázó

Kopár István, az első magyar szólóvitorlázó Föld-kerülő, aki tavaly ismét indult a Golden Globe Race vitorlásversenyen, negyedikként ért célba a közelmúltban.

Kovács Erika

Teltház a Vitorlázeumban.

Fotó: Pesthy Márton

Úti élményeiről a balatonfüredi Vitorlázeumban számolt be telt ház előtt szerdán.

– Jaj de jó! Ezt éreztem, erre gondoltam, amikor nyolc hónap és 21 nap után kikötöttem – így emlékezett a megérkezésre. A Föld-kerülő, szóló vitorlázóversenyen tavaly nyáron tizennyolcan indultak el a franciaországi Les Sables-d’Olonne-ból. Kopár István idén márciusban negyedikként ért célba a Puffin nevű, Tradewind 35 típusú hajóval. Mint mondta, teljesítményével a körülmények miatt tulajdonképpen elégedett, a legendás vitorlázónak ugyanis útközben gondja adódott a szélkormánnyal.

Kopár István. Fotó: Pesthy Márton

Emiatt – ahogy fogalmazott – elúszott a versenye, mert a harmadik helyet célozta meg. A sportember elmondta, ötven éve rendezik meg a versenyt, amelyen 1990-ben a Salammbo nevű Balaton 31-es hajóval már részt vett. Beszélt arról is, hogy az almádi vitorlás szakosztálynál nőtt fel, amit édesapja alapított. – Ez a sport karaktert adott az embernek, mondta. Mostani, több mint 30 ezer tengeri mérföldes, 8 hónap és 21 napig tartó útjáról felidézte, a legkiszámíthatatlanabb az Indiai-óceán volt, a legnyugodtabb pedig a befutó előtti szakasz. A kérdésre, hogy lesz-e harmadik Föld-kerülés, leszögezte: nem tervezi. – A folytatást a stafétabot átadása jelenti az ifjabb generációnak.

Teltház a Vitorlázeumban. Fotó: Pesthy Márton

A sportember a Dunántúlon él, közel a Balatonhoz, de nemsokára megy vissza a hajóhoz Franciaországba, sűrű a programja. A legveszélyesebb az volt számára, hogy 8 hónap 21 napig kellett javítani, vitorlázni, létezni egyedül. Utóbbit úgy tudta elviselni, hogy barátaira, élményeire gondolt. Szárított húst, zabpelyhet, magokat, konzerveket, csokoládét evett. Az idő egybefolyt, a navigáció komoly feladatot jelentett, hajónaplót vezetett. Sok szélcsendes szakaszban hajózott, és nem volt egyszerű ilyen körülmények között vitorlázni. Nagy kihívást jelentett, a borulása, amikor rengeteg víz kerül a hajóba, ettől minden vizes, majd penészes lett, és ez némi egészségi problémát okozott neki.

Terveiről azt mondta, álma, hogy a Salammbót elhozza a Balatonhoz.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában