szponzorált tartalom

2019.04.18. 07:07

Szuperwebáruház uralhatja a magyar e-kereskedelmet

Alig néhány hete látott napvilágot a hír az Extreme Digital és az eMAG egyesüléséről, a szakmai körök máris előrevetítik a hazai e-kereskedelem jövőjét. A fúzió létrejöttéhez szükséges a Gazdasági Versenyhivatal jóváhagyása, így a tényleges egyesülés várhatóan a harmadik negyedévben kezdődhet meg.

Legalábbis abban az esetben, ha a GVH vizsgálatot indít és pozitív választ ad; habár az Extreme Digital és az eMAG Magyarország két legnagyobb e-kereskedője, a teljes kiskereskedelemben nem töltenek be domináns szerepet. Így inkább az a kérdés, létezik-e egyáltalán különálló elektronikus kereskedelem – ez esetben a GVH bizonyosan lefolytatja a vizsgálatot – vagy csupán kiskereskedelem létezik.

Mindeközben a hazai e-kereskedelem dübörög tovább, részben épp a piacvezetőknek köszönhetően. A 2018-as év 17%-os növekedést hozott, ami jelentős mértékben megelőzi a kontinens átlagát. Habár a növekedés üteme lassult, ez természetes folyamat eredménye, tehát nem lehet kedvezőtlen piaci hatásokról és gyengülő környezetről beszélni.

Szakértők szerint a lassulás oka az online vásárlói bázis lassuló növekedésében keresendő. A vásárlók száma nem nőhet a végtelenségig, különösképpen az kedvezőtlen demográfiai mutatókkal rendelkező európai államokban. A GKI Digital adatai szerint az online vásárlói bázis a tavalyi évben 6,5 százalékos növekedést ért el, ezzel 3,2 millióra nőtt az aktív online vásárlók száma. Habár a fejlődés szembetűnőnek tűnik, ez a növekedési ütem alacsonyabb a korábbi években tapasztaltaknál.

A további növekedés motorja elsősorban a vásárlási gyakoriság lehet. Ennél a mutatónál nem létezik növekedési plafon, csupán az a kérdés, hogy az e-kereskedelem milyen minőségű szolgáltatást képes biztosítani a vásárlók számára.

Nem meglepő, hogy a piaci szereplőket igencsak foglalkoztatja az Extreme Digital és az eMAG között létrejövő fúzió, amely bizonyosan jelentős hatást gyakorol a hazai e-kereskedelemre. A legtöbben úgy vélik, hogy a két cég erősségeinek összefésülése biztosíthatja számukra az egyeduralmat a magyar piacon; az Extreme Digital hibrid modellje, piacismerete és kapcsolatrendszere, illetve az eMAG logisztikai és rendszerbeli erősségei sikeressé tehetik az újonnan létrejövő céget.

Szakértők szerint a két legnagyobb szereplő összeolvadása nem jelenti azt, hogy a hazai e-kereskedelemben tapasztalható árverseny csökkenni fog. Habár az eDigital és az eMAG versengése megszűnik, a nagy forgalommal rendelkező webplázák továbbra is komoly konkurenciát jelentenek számukra. Ez jó a vásárlóknak, viszont nehéz helyzetet teremt a kis és közepes méretekkel rendelkező webáruházak számára, akik nem rendelkeznek erős beszállítói és gyártói kapcsolatokkal.

Nem véletlen, hogy a kis és közepes webáruházak egyre többet foglalkoznak a külföldi terjeszkedés gondolatával, ugyanakkor tudatában vannak annak is, hogy az idegennyelvű ügyfélszolgálat, a tartalomkezelés és a megnövekedett logisztikai feladatok komoly kihívások elé állítják őket. Ennek ellenére megfelelő exportterv, versenyképes logisztikai szolgáltatások és ütős marketing birtokában nem lehetetlen a piaci részesedés megszerzése a külpiacokon sem.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!