Példa nélküli fejlesztés

2020.08.08. 19:59

Gyors és biztonságos közlekedési összeköttetés jön létre Győr és Pápa között

Közel másfél évtizedes háttérmunkát követően ősszel végre elindulhat a 83-as főút Pápát Győrrel összekötő szakaszán az új nyomvonalú, kétszer kétsávos autópálya 132 milliárd forintos kiépítése.

Laskovics Márió

Fotó: Laskovics Márió/Napló

A 83. számú főút Pápa – Győr M1 autópálya közötti szakaszának megújítására irányuló projekt kivitelezési költségeihez szükséges forrásbiztosításról született határozatról tájékoztatták a sajtót szombaton a téti Oldtimer83 üzemanyagtöltő-állomáson.

Csoportképen az országgyűlési képviselők a térség polgármestereivel
Fotó: Laskovics Márió/Napló

Kovács Zoltán országgyűlési képviselő felidézte, mintegy másfél évtizede dolgoznak azon, hogy az út kétszer két sávra bővüljön, szintbeli kereszteződések megszüntetésével, összesen 36 kilométeren, továbbá a pápai reptéri bekötő szakasszal.

– Komoly előkészületi munka folyt a háttérben. Az első öt év reménytelennek látszott, majd a kilábalás évtizede következett, amikor a kormány döntött arról, hogy minden autópálya eléri az országhatárt, és valamennyi megyei jogú várost bekötik az országos autópálya-hálózatba. A stratégiai fontosságú, 132 milliárd forint összköltségű beruházással a településeket elkerülő pálya regionális gyűjtőúttá válik. Gyors és biztonságos közlekedési összeköttetés jön létre az egyik legprogresszívebb magyar város és a logisztikai szempontból kiemelt jelentőségű Pápa között – mondta el az országgyűlési képviselő, aki pápai polgármesterként kezdeményezte a korszerűsítést, majd pedig államtitkárként is sokat tett a megvalósulásért.

Gyopáros Alpár, a modern települések fejlesztéséért felelős kormánybiztos, országgyűlési képviselő, Kovács Zoltán és Kara Ákos országgyűlési képviselők a téti sajtóbejelentésen
Fotó: Laskovics Márió/Napló

A jelentős környékbeli teherszállító forgalom rendkívül veszélyessé tette az útvonalat, ezt igazolták a baleseti statisztikák is, emlékeztetett Kovács Zoltán. Mint mondta, októberig megkötik a támogatási szerződéseket, ezt követően indulhatnak el a munkagépek az új 83-as út nyomvonalán. Csak a környezetvédelmi hatósági engedélyeztetési eljárás egy évig tartott, mely során figyelembe vették a vadállatok élőhelyeit, így azok az ivóhelyeikre az út felett mehetnek majd át. Bízik benne, hogy a pápai fiatalokra megtartó erővel bír a közvetlenebb összeköttetés. Köszönetet mondott a polgármestereknek és a polgároknak a türelemért.

Kovács Zoltán a július 30-án közzétett kormánydöntéssel kapcsolatban hozzátette, azért tud biztosan elindulni a fejlesztés, mert az állam abban az esetben is biztosítja az építéshez szükséges teljes összeget, ha valamilyen oknál fogva mégsem érkezik meg az európai uniós forrás-váromány.

Kovács Zoltán országgyűlési képviselő
Fotó: Laskovics Márió/Napló

Gyopáros Alpár, a modern települések fejlesztéséért felelős kormánybiztos, országgyűlési képviselő a kistelepülések demográfiai előmozdítását hangsúlyozta: a kormány célkitűzése megállítani, megfordítani a népességfogyást. Ezt szolgálja a komplex Magya falu program is 2018-tól életminőség-javító beruházásokkal.

– A kistelepülések jövője elképzelhetetlen a közlekedési infrastruktúra fejlesztése nélkül. A múlt alapján is nyilvánvaló, hogy a falusiak a munkahelyekért, középszintű oktatásért, magasabb minőségű egészségügyi, valamint kulturális és sport szolgáltatásokért a környező nagyobb városokat keresik. Az odaköltözés helyett inkább a falvakban maradást ösztönözzük, ehhez azonban feltétlenül szükséges az egyéni és a közösségi közlekedési módok, leginkább az utak állapotának javítása – mondta el a kormánybiztos.

Gyopáros Alpár, a modern települések fejlesztéséért felelős kormánybiztos, országgyűlési képviselő
Fotó: Laskovics Márió/Napló

Gyopáros Alpár beszámolt a program eddigi intézkedéseinek eredményéről, miszerint azokon a 83-as főút menti településeken, ahol a családok a falusi Családi Otthonteremtési Kedvezmény igénybevételére jogosultak, az elmúlt másfél évben nőtt a népességszám. Téten például 141 fővel, ami közel négy százalékos növekedést jelent. A gyorsforgalmi út megépítése segíthet e tendencia megmaradásában.

Kara Ákos országgyűlési képviselő felelevenítette, annak idején végigjárták a településeket, egyeztették, érvényesítették a lakossági érdekeket, a jövőnek megfelelő utat elképzelve. 2018-tól kezdve több mint hatszáz ingatlan területszerzése történt meg. Befejeződtek a régészeti feltárások. 2019 szeptemberében elkészültek a kiviteli tervek. 2019 augusztusa és 2020 áprilisa között lefolyt a közbeszerzési eljárás. Mint előrevetítette, a szerződések alapján az út a Pápa-Tét és Tét-Győr szakaszokon párhuzamosan épül majd meg 2023 végére 23 műtárgy kiépítésével, óránkénti 110 kilométeres megengedett sebességgel, és a 2018-ban elkészült győri bevezető szakaszhoz hasonlóan zajvédő fallal, két további turbó körforgalommal.

Kara Ákos országgyűlési képviselő
Fotó: Laskovics Márió/Napló

Áldozó Tamás pápai polgármester a közösségi médiában méltatlankodóknak megjegyezte, meg kell becsülni az eredményt, ugyanis példa nélküli ez a beruházás. Pápa lesz az egyetlen olyan nem megyei jogú város az országban, amely közvetlen autópálya-kapcsolattal fog rendelkezni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!