sok még a hiányosság

2021.04.14. 07:00

Változtak a jótállási szabályok: a vevők kerültek előnybe, de ismerniük kell jogaikat

Idén új időszámítás kezdődött a jótállási szabályokban. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium a terület 17 éve változatlan rendelkezéseit a vásárlók helyzetét javítva, a vállalkozások kötelezettségeit egyértelműbbé téve dolgozta át. Ám az ellenőrzések szerint az esetek felében nem tartják be a szabályokat.

Rimányi Zita

Fotó: Pesti Tamás/FMH

Hosszú ideje a garanciális ügyintézés hiányosságai miatt érkezik be a legtöbb fogyasztói panasz a hatóságokhoz és a civil fogyasztóvédőkhöz is. Ezért 2021 januárjától több változtatást bevezettek e téren. A jótállás és a szavatosság teljes megújítása védi a magyar családokat és a tisztességes vállalkozásokat. Többek közt a termék árához igazodóan a korábbi egy mellett két-három év is lehet a jótállási idő, világosabbak a javítási és a cserehatáridők, a jótállási jegy elektronikus formában is kiadható. A fogyasztóvédelem az év első napjától fokozottan ellenőrzi a vásárlók jogait erősítő új előírások betartását. A hatóság az első negyedévben csaknem 310 üzletben és webáruházban vizsgálódott, 59 százalékuknál talált kifogásolnivalót – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium.

A tárca közleménye szerint Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár elmondta: „Az országos fogyasztóvédelmi ellenőrzés kedvező tapasztalata, hogy a nagyobb forgalmat bonyolító áruházak, üzletláncok többnyire megfelelően járnak el. Számos helyen egyedi figyelemfelhívó tájékoztatással, az ügyfélszolgálaton szóban is jelzik a vásárlóknak az új jótállási szabályokat. A boltok egy része azonban még a több mint másfél évtizede érvényes rendelkezéseket sem tartja be hiánytalanul. A tavaly 44 százalékos kifogásolási arány 2021 első hónapjaiban jócskán ötven százalék fölé nőtt. A hatóság a gyakorlati jogalkalmazás támogatása érdekében egész évben fokozottan ellenőrzi a jótállási követelmények teljesítését.”

A fogyasztóvédelmi hatóság az év első két hónapjában 531 szavatossággal, jótállással összefüggő tájékoztatást vizsgált meg fogyasztói panaszok alapján és próbavásárlásokkal. Nyolcvan esetben (15 százalék) tapasztalt félrevezető tájékoztatást az igényérvényesítési határidőkről. Ez a hiba fordult elő a leggyakrabban. Néhányszor megesett, hogy bár az új szabályok szerint már nem lehetne, a kereskedők mégis kérték az eredeti dobozt, csomagolást a garanciális ügyintézéshez. A jótállási jegy meglétét, tartalmát 146 esetben ellenőrizték, ezek közel negyedénél, 36 esetben a vállalkozás jogsértő módon egyáltalán nem adott ilyet. A fennmaradó 110 jótállási jegy harmada nem ismertette az év elejétől hatályos szabályokat. A termékek tizedénél nem tüntették fel az árnak megfelelő sávos jótállási időt. A hatóság az első alkalommal vétő vállalkozásokat többnyire csak figyelmezteti mulasztásaikra, szankció nélkül azok javítására, pótlására kötelezi a cégeket. Az éves ellenőrzéssorozat első három hónapjában összesen mintegy 2,7 millió forint bírságot szabtak ki az általános szavatossági szabályok megsértése miatt.

A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületéhez érkező vásárlói megkeresések alapján azt tapasztalták, hogy a legtöbb fogyasztó örül a változásoknak, az új szabályoknak. Elmondásuk szerint azonban még érezhetőek hiányosságok, bizonytalanságok a vállalkozások új szabályokkal kapcsolatos ügykezelésében. Ezért jó minden vevőnek tudnia a január 1-én életbe lépett főbb módosításokat. Például azt, hogy a kötelező jótállás alá tartozó termék árától függ, hány év jótállás jár: az egy, két vagy három év is lehet. Továbbá bővült a kötelező jótállás alá eső tartós fogyasztási cikkek köre, már a nyílászárók, a csaptelepek is ide tartoznak.

Amennyiben a kötelező jótállás alá tartozó termék első alkalommal hibásodik meg és az eladó vállalkozás vagy a szerviz megállapítja, hogy nem javítható, akkor nyolc napon belül ki kell cserélni vagy vissza kell adni az árát. Ha javítható, akkor törekedni kell arra, hogy ez 15 napon belül megtörténjen. Ha harminc napon túl nyúlik ez a folyamat, akkor kötelező a terméket kicserélni vagy az árát visszatéríteni. Ha ugyanaz a hiba már negyedszer is előjött az árunál, hiába javították meg háromszor is, akkor szintén ragaszkodhat a vevő a cseréhez vagy a visszavételhez. E szabályok alól azonban vannak kivételek, például elektromos kerékpárok, rollerek, személygépkocsik esetében. S a jótállás időtartama meghosszabbodik a javításra átadás napjától kezdve azzal az idővel, amely alatt a fogyasztó a cikket a hiba miatt rendeltetésszerűen nem használhatta, azaz amíg a vállalkozásnál vagy a szerviznél volt a szerelés miatt.

Olvasóink fogyasztóvédelmi kérdéseiket más témákban is elküldhetik szerkesztőségünknek a [email protected] e-mail-címre. A szakértői válaszok lapunkban jelennek meg.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!