2019.06.25. 16:00
Kötelező iskolai közösségi szolgálatból szociális nevelés
Szakmai napot rendeztek kedden a Laczkó Dezső Múzeumban az iskolai közösségi szolgálat adta lehetőségekről, megoldásokról.
Fotó: Balogh Ákos/Napló
Az eseményen Hajdu Franciska, a Laczkó Dezső Múzeum munkatársa köszöntötte az érdeklődő kulturális intézmények delegáltjait, szülőket, pedagógusokat. Elmondta, ezzel a szakmai nappal az volt a cél, hogy közösen gondolkodjanak arról, hogy az iskolai közösségi szolgálatnak milyen útjai vannak. A Laczkó Dezső Múzeum mellett Bojcsuk Anna, a Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ, valamint Bonyhádi Szilvia, a VKSZ Zrt. munkatársa is megtartotta előadását a témával kapcsolatban.
A Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ 2017-ben indította el a Múzeumi és könyvtári fejlesztés mindenkinek című projektet. – A projekt ebben az évben megpróbálja körül járni, hogy mit jelent Magyarországon a múzeumi közösségi szolgálat, az abból kialakuló későbbi önkéntesség, illetve a szolgáltatói múzeum fogalmára is megpróbál rávilágítani – mondta el Bojcsuk Anna.
Előadásából kiderült, az IKSZ, tehát az iskolai közösségi szolgálat alapvetően egy olyan segítő tevékenység, amely egyrészt a helyi közösség érdekeit, másrészt pedig a középiskolások személyes fejlődését is szolgálja. Alapvetően nem az a cél, hogy munkát adjanak a diákoknak, hanem hogy a lehetőségekhez mértek szociális érzékenységre, és felelősségvállalásra neveljék a diákokat.
Bonyhádi Szilvia kitért arra, hogy az önkéntes projektekben mozgósítható emberek általában az idősebb korosztály, vagy a családok. Azok a diákok jelennek meg csekélyebb számban, akik ezeken az alkalmakon teljesíthetnék a kötelező közösségi szolgálatot. Hozzátette, tapasztalata alapján éppen a kötelező mivolta miatt ódzkodnak teljesíteni a fiatalok a szolgálatot.
Hajdu Franciska elmondta, a Laczkó Dezső Múzeum jelenleg, amíg a főépület zárva tart, a felkészülési fázisban van. Terveik szerint a múzeum megnyitásakor már komplett IKSZ programmal tudják várni a középiskolás korosztályt.