2020.11.27. 16:00
Kétszer fizettetnék ki a hóláncot?
„Több mint egy éve vásároltam egy téligumi garnitúrát és egy hóláncot, meg is érkeztek utánvéttel, egy nap különbséggel. Mindkét küldeményt kifizettem a futárnak. Csaknem fél év elteltével levelekkel kezdett bombázni a cég, hogy a futárcég jelzése alapján én a hóláncot nem fizettem ki. Többször jeleztem nekik, hogy számoljanak el a futárral, mert az utánvétes vásárlás jellemzője, hogy a szállító addig nem szolgáltat ki árut, amíg nincs kifizetve. Észrevételeimre nem is reagáltak, hanem átadták egy behajtó cégnek a vélt tartozásom, amely a megadott elérhetőségen nem érhető el” – osztotta meg problémáját lapunkkal olvasónk.
Forrás: pixabay.com
A Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Irodának is az az álláspontja, hogy miután a termék forgalmazója átadta a küldeményt a futárszolgálatnak, a kézbesítés és a vételár intézésének, továbbításának felelőssége a szállító céget terheli.
Ezért szakértőink szerint az olvasónkkal szemben támasztott követelés alaptalannak tekinthető. Arra is felhívták a figyelmet, hogy gyakran tévesztik össze a behajtókat és a követeléskezelőket a végrehajtókkal. A behajtónak és a követeléskezelőnek ugyanis nincs jogköre arra, hogy inkasszót tegyen a bankszámlára, esetleg lefoglaljon vagyontárgyakat vagy ezzel fenyegetőzzön.
A hatályos jogszabályi rendelkezések alapján kizárólag a névjegyzékben szereplő végrehajtók jogosultak a lejárt követelések állami kényszer útján történő érvényesítésére, és csakis meghatározott végrehajtható okirat alapján, amely közjegyző által kibocsátott, ellentmondással nem érintett fizetési felszólítás vagy jogerős bírósági ítélet alapján állítható ki. A behajtók és a követeléskezelők tehát csak fizetési felszólításokat küldenek és fenyegetőznek a hivatalos eljárás megindításával, de mindaddig, amíg arra nem kerül sor, jogilag nem tudják kikényszeríteni követelésüket.
Ha mégis bírósági, közjegyzői útra terelnék a lapunkhoz forduló panaszos ügyét, annak során vitathatja a vállalkozás állításait, előadhatja és alátámaszthatja saját álláspontját.
Olvasóink fogyasztóvédelmi kérdéseiket más témákban is elküldhetik szerkesztőségünknek. A szakértői válaszok lapunkban jelennek meg.