Fogyasztóvédelem

2024.04.26. 12:00

Két karórából egy se olyan, amilyet rendelt – Mutatjuk a webáruházas trükköket

Futhat a pénze után, aki olyan webáruházból rendel, amelynek nem ismeri az adatait. Olvasónk sajnos így járt, kapott ugyan két karórát, de egyik se olyan, amilyet a hirdetés melletti képen látott, egyik még hibás is. Történetéből kiderülnek a csalók trükkjei. A fogyasztóvédők elárulták, hogyan kerülhetjük el csapdáikat.

Rimányi Zita

A digitális átverések változatos formáiról már többször írtunk, legutóbb az álállásokról és az álrendőrökről. Veszprémi olvasónk egy olyan webáruházból rendelt, amely talán nem is az, elérhetetlenné vált. 

Az órák, amelyek a tanulságok levonásának idejét mutatják. ,Rendeltem utánvéttel az interneten két férfikarórát, kaptam is kettőt. A csomag kibontása után szembesültem azzal, hogy még véletlenül sem hasonlítanak ahhoz a képhez, amely alapján rendeltem, ráadásul az egyik pántját nem rögzítették az órához, hiányzik a rugó" – írta csalódott veszprémi olvasónk a fotója mellé 
Forrás: olvasó

,,Rendeltem utánvéttel az interneten két férfikarórát, kaptam is kettőt. A csomag kibontása után szembesültem azzal, hogy még véletlenül sem hasonlítanak ahhoz a képhez, amely alapján rendeltem, ráadásul az egyik pántját nem rögzítették az órához, hiányzik a rugó. A csomagon feladó nem szerepel, a küldő cég beazonosításához két e-mail-cím áll rendelkezésemre. Az első a csomag burkolatán található [email protected], valamint a rendelés visszaigazolásánál található [email protected]. Utóbbira a csomag átvétele után panaszlevelet küldtem, de nem reagáltak rá, így félő, hogy az általam immár homályos kilétűnek ítélt webáruház elérhetetlennek tűnik. Szeretném visszaküldeni az órákat és visszakapni a pénzemet. Mit tehetek amellett, hogy az Európai Fogyasztói Központhoz fordulok?" – írta a szerkesztőségünkhöz forduló veszprémi olvasónk. 

,,Szűnjenek meg az ilyen gusztustalan, embereket becsapó webáruházak"

Az szintén kiderült, hogy sajnos a Facebookon adta le rendelését, és azóta onnan eltűnt a hirdetés. A csomagszállító cég címiratán szereplő feladó az [email protected] e-mail-cím. Ezért olvasónk a szállító cég ügyfélszolgálatának is írt. A válaszban közölték vele, hogy adatvédelmi előírások miatt neki nem adhatnak meg adatokat a feladóról, de ha hatóság keresi meg őket, akkor kiadják azokat.
,,Számlát nem kaptam, és a visszaküldési lehetőségről sem kaptam tájékoztatást. Azért teszem közzé esetemet, hogy szűnjenek meg az ilyen gusztustalan, embereket becsapó webáruházak" – fogalmazott a panaszos.

Az internetes vásárlás számos előnyt és számos kockázatot is rejt magában, ezért ajánlott fokozott figyelemmel rendelni – ezzel kezdte tájékoztatását a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének szakembere, akitől tanácsot kértünk. Véleménye szerint 

olvasónk helyzete sajnos nem egyszerű, hiszen akkor tudja hatóság, jogi vita rendezésében segítő fórum előtt bepanaszolni a vállalkozást, ha meg tudja adni az adatait. Az eladó vállalkozás hivatalos nevét, székhelyét. E-mail-cím, telefonszám nem elegendő.

Ha már az e-mail-cím sem bizalomgerjesztő...

Sajnos nem tudja, hogy ki volt pontosan az eladó, nem ismeri a nevét és a székhelyét, így az Európai Fogyasztói Központnál sem tud eljárást kezdeményezni, hiszen alapvetően fontos adatok hiányoznak. Őszintén szólva a már leírt e-mail-címek sem bizalomgerjesztőek.

Alapvető, hogy a feleknek kell meggyőződniük arról, hogy kivel kívánnak szerződést kötni, hiszen internetes vásárlás esetén is tulajdonképpen a felek adásvételi szerződést kötnek. Internetes vásárlás esetén javasolt nem közösségi platformokon keresztülrendelni, hanem ellenőrizhetően, legálisan működő webáruházzal kapcsolatba lépni, ezzel csökkenteni a kockázatot.

Honnan tudjuk, hogy legálisan működik a webáruház?

Egyrészt a jogszabályok által meghatározott teljeskörű tájékoztatási kötelezettségének eleget tesz, tehát egyértelműen azonosítja magát a vállalkozás (cégnév, székhely, adószám, stb.). Ha ez nincs meg a weboldalon sehol, vagy nagyon elrejtve található meg, akkor inkább ne vásároljunk erről a honlapról, hiszen a vállalkozás nem akarja magát beazonosítani, nem tartja be az alapvető szabályokat sem. 

Amennyiben a vállalkozás beazonosítható, ma már az interneten keresztül könnyen rákereshetünk arra, milyen véleményeket, értékeléseket kapott vevőitől. Sőt, ha magyarországi székhellyel rendelkező cégről van szó, akkor az Igazságügyi Minisztérium Céginformációs Szolgálatának oldalán minden lényeges céginformációt elolvashatunk.

A tanulságok levonásának ideje

,,Sajnos ebben a helyzetben csak a jövőre nézve tudunk tanácsot adni lapjuk olvasójának. Legközelebb vásárlás előtt mindenképpen nézzen utána, kitől fog rendelni! Már csak amiatt is, hogy az eladó az esetleges hibája, a rendelés hibás teljesítése miatt felelősségre vonható legyen, el tudja érni. Pontos adatok megnevezése nélkül hatósági, jogi eljárások nem lehetségesek" – fogalmazott szakértőnk.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában