egyhetes fesztivál

2019.07.14. 07:00

Kortalan harmóniák Veszprémben a régizene világából

A Veszprémi Régizenei Napok évek óta színesítik a megyeszékhely kulturális életét. Az egyhetes fesztiválon elsősorban kamara- és vokális együttesek lépnek fel a régizene hazai és külhoni képviselői közül a Veszprém-völgyi jezsuita templomban.

Karl Ákos

A nyitónap estéjén a Veszprémhez kötődő, innen induló művészekből álló Orlando énekegyüttes áll pódiumra, melynek művészeti vezetője, Vikman Pál beszélt a fesztivál programjáról.

Mennyiben követik a hagyományt, illetve milyen újdonságokkal szolgálnak az idei régizenei napok?

– A fesztiválon fellépő előadók a kezdetektől ugyanazzal a céllal és elhivatott- sággal – a régizene korhű, hiteles és árnyalt bemutatása – lépnek a hallgatóság elé, természetesen ezt az alapelvet viszi tovább az idei rendezvény is. Jelentős változás, hogy a Veszprémi Régizenei Napok életre hívója, szervezője, Nagy Csaba lantművész helyett idén az Orlando énekegyüttes tagjaira – bele­értve magamat is – hárult a szervezőmunka. A fesztivál anyagi alapjait pályázati, önkormányzati és a Magyar Művészeti Akadémia által nyújtott támogatással, illetve céges szponzorálással sikerült megteremteni. A szervezés szempontjából így az idei fesztivál a tanulóévet jelenti számunkra, a jövőre vonatkozóan azonban komoly terveink vannak: szeretnénk rácsatlakozni az Európa Kulturális Fővárosa 2023 cím elnyerésével nyíló lehetőségekre, és a Veszprémi Régizenei Napokat több helyszínen zajló, szélesebb előadói kört és nagyobb közönséget megszólító rendezvénnyé fejleszteni.

Vikman Pál

Mit takar a régizene fogalma, meghatározható-e egzakt módon, mi számít ebbe a körbe, kategóriába?

– A tudatosan szerkesztett többszólamú zene kezdetétől, a gótika korától a romanti­káig terjedő időszakból ­származó művek jelentik az európai zenetörténet szempontjából a régizene merítési alapját. Ide sorolhatjuk többek között Bach, Beethoven, Händel, Monteverdi, Schubert, Vivaldi műveit, de természetesen kevésbé ismert szerzők is alkottak kiemelkedő szépségű és jelentőségű darabokat. A XIX. század közepén, végén a technikai újítások a kor jellemző hangszereit (fa- és rézfúvósok, zongora, viola da gamba) is utolérték, ami együtt járt a korábbi hangzáskép és elő- adásmód megváltozásával, így az ezután született művek már nem sorolhatóak a régizene fogalomkörébe. A XX. század további változásokat hozott a hangszerek világában, például az addig állati bélből készült húrokat felváltották a fémhúrok, ezáltal keményebbé, fémesebbé vált a hangzás.

A Veszprémi Régizenei Napok programsorozata az Orlando énekegyüttes műsorával indul Fotók: archív

A korabeli hangszerek mellett nyilván az előadásmód is meghatározó tényező a régizenei darabok autentikus tolmácsolásában. Manapság gyakran túlzásokba esünk, illetve túlzásokba visznek minket: minden egyre nagyobb, egyre erősebb és egyre hangosabb, mintha a nem létező, jobb esetben sekély tartalmat a hangerővel lehetne kompenzálni, pótolni. A régizenei előadókat is maga alá gyűri ez a trend?

– A régizenei művek elő- adása során a historikus hangszerek használata mellett hasonlóan fontos szempont az előadásmód, erre vonatkozóan egészen pontos leírások léteznek az intonációtól a díszítéseken át a játék modoráig. Mindezek figyelembevételével és sok gyakorlással viszonylag jól rekonstruálható a korabeli hangzáskép, elő- adásmód. Nekünk ez a célunk, erre törekszünk, és hiszünk abban, hogy az értő közönség a cizellált, árnyalt, olykor kifejezetten halk hangzás mellett is meghallja és megérti a mondanivalót, megéli a darab szépségét, ami más előadásmód és hangerő mellett talán elveszne vagy jelentéktelenné válna.

Az Orlando műsorának címe A Vég és a Kezdet, de szerző nem szerepel a mű előtt, és a kronológia sem szokványos. Mit takar a cím, és mi a fordított sorrend magyarázata?

– A bibliai Jeremiás siralmainak egy-egy szövegrészlete gyakran felbukkant a reneszánsz zenében, nagycsütörtök, nagypéntek és nagyszombat liturgiájában a megfelelő szövegrészletek megzenésített változata szerepel, illetve a Jeruzsálem pusztulásáról szóló drámai szövegek, melyekben az ember bűneit sorolja fel Jeremiás – ez jelenti a Véget. A pusztulás után a Kezdet pedig remény, az Énekek énekéhez hasonlóan értelmezhető szeretet megfogalmazása E. E. Cummings amerikai avantgárd költő egyik versének és Eric Whitacre kortárs zeneszerző művének segítségével.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában